Wszystkie nowe samochody w UE będą wyposażone w “czarną skrzynkę”

Wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie od lipca 2024 r. będą musiały być wyposażone w czarną skrzynkę. Rejestrator zdarzeń jest również obowiązkowy w przypadku małych samochodów ciężarowych i dostawczych.

Począwszy od lipca 2024 r. wszystkie nowo rejestrowane pojazdy w Unii Europejskiej muszą być standardowo wyposażone w “rejestrator zdarzeń” (EDR).
Wymóg ten dotyczy samochodów osobowych klasy M1, które mogą pomieścić do ośmiu miejsc pasażerskich, z wyłączeniem miejsca kierowcy. Ponadto pojazdy użytkowe klasy N1, w tym pick-upy i furgonetki o ładowności do 3500 kilogramów, będą również wyposażone w samochodowy odpowiednik czarnej skrzynki.

Wypadki mają konsekwencje finansowe dla osób w nich uczestniczących i często trudno jest ustalić, kto ponosi winę. EDR może pomóc władzom zrozumieć, co dokładnie się stało, analizując dane przechowywane w EDR. Urządzenie rejestruje określone parametry przez krótki okres czasu – pięć sekund przed wypadkiem i 0,3 sekundy po uderzeniu.
Zgodnie z dokumentacją dostarczoną przez Komisję Europejską, EDR rejestruje i przechowuje następujące dane: prędkość, hamowanie, położenie i nachylenie pojazdu na drodze, a także reakcję wbudowanych systemów bezpieczeństwa. Ponadto EDR analizuje, czy uruchomiony został system połączeń alarmowych eCall. EDR musi przechowywać informacje “z wysokim poziomem dokładności i gwarantowaną integralnością danych”.
EDR jest zwykle zintegrowany z jednostką sterującą poduszki powietrznej i nie można go dezaktywować. Jest on aktywowany automatycznie po uruchomieniu poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa. Ponadto rozpoczyna rejestrowanie, gdy aktywna maska pojazdu zostanie wysunięta lub gdy nastąpi zmiana prędkości w kierunku poprzecznym lub wzdłużnym o ponad 8 km/h w ciągu 0,15 sekundy.
Informacje zarejestrowane w USR należą do kierowcy lub właściciela pojazdu. Urządzenie działa w systemie zamkniętej pętli, a dane są gromadzone anonimowo, aby zapewnić, że nie można nimi manipulować, jeśli wpadną w niepowołane ręce. Z tego samego powodu ostatnie cztery cyfry numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) nie są przechowywane. Wszelkie inne informacje, które mogłyby ujawnić tożsamość właściciela, również nie są rejestrowane.
Dane są przekazywane wyłącznie właściwym organom w celu wsparcia procesu dochodzenia. Informacje można uzyskać za pośrednictwem interfejsu OBD, ale jeśli port zostanie zniszczony w wypadku, informacje powinny być dostępne bezpośrednio z czarnej skrzynki.

Source auto.24tv
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej