Sikorsky opracowuje nowy hybrydowy samolot o zmiennym kącie nachylenia skrzydeł i zasięgu 926 kilometrów
Sikorsky opracowuje hybrydowy elektryczny samolot pionowego startu i lądowania (HEX/VTOL) o zmiennym kącie nachylenia skrzydeł, który będzie częścią nowej rodziny hybrydowych samolotów wiropłatowych, które będą również w stanie latać autonomicznie bez interwencji pilota.
Na rynku istnieje wiele firm tworzących nietradycyjne samoloty wiropłatowe, z których wiele ma napęd elektryczny lub hybrydowy. Dodanie kolejnego do tej listy może nie przyciągnąć większej uwagi. Jednakże, gdy nowy produkt pochodzi od tak ważnego gracza w przemyśle lotniczym jak Sikorsky, zasługuje na uwagę.
Nowy program HEX będzie kontynuacją prac Lockheed Martin i obejmie trzy hybrydowe, autonomiczne samoloty wiropłatowe. Jeden z nich to tradycyjny helikopter, a drugi to quadkopter z ruchomymi gondolami. Główną cechą jest jednak zmienny kąt nachylenia całych skrzydeł, co pozwala na pionowy start i lądowanie, a także lot poziomy ze skrzydłami dla większej prędkości i zasięgu w zależności od typu samolotu.
Celem jest połączenie dużej prędkości z zasięgiem ponad 500 mil morskich (926 km). Ukończony demonstrator będzie miał maksymalną masę startową wynoszącą 9000 funtów (około 4000 kg) i będzie wyposażony w turbogenerator klasy 1,2 MW. Jednocześnie Sikorsky Innovations i GE Aerospace kończą prace nad stanowiskiem testowym dla hybrydowo-elektrycznych systemów napędowych z silnikiem elektrycznym o mocy 600 kW do testów w zawisie.
Nowa rodzina HEX będzie obejmować samoloty o różnym stopniu elektryfikacji. Pozwala to na uproszczenie konstrukcji pod względem mechanicznym, co jest ważne w przypadku samolotów o zmiennym kącie nachylenia skrzydeł lub wirników, które często mają problemy ze złożonymi mechanicznymi połączeniami i systemami sterowania. Ponadto nowe pojazdy będą miały wysoki stopień autonomii, dzięki czemu będą opcjonalnie bezzałogowe.
“W ramach działalności SikorskyElectrical opracowujemy silniki elektryczne, elektronikę mocy oraz własny sprzęt do sterowania i uruchamiania pojazdów” – powiedział Igor Cherepinsky, dyrektor Sikorsky Innovations. “HEX zintegruje te komponenty, zademonstruje rosnącą dojrzałość naszego pakietu autonomicznego MATRIX i potencjał systemów bezobsługowych. Zobaczenie wyników poprowadzi nas do bardziej efektywnych projektów ogólnych.“