Luaz Motors, ukraiński producent samochodów elektrycznych Luaz. Istnieje wiele kontrowersyjnych kwestii dotyczących produkcji elektrycznych pickupów: czy potrzebna jest w 100% lokalna produkcja, które komponenty mogą być produkowane na Ukrainie, a które bardziej opłaca się importować, a także czy pojazdy elektryczne są bardziej opłacalne w użyciu niż samochody benzynowe.
Obecnie firma posiada w swojej ofercie trzy pojazdy elektryczne: City, Farmer i Cargo. Dwa ostatnie zostały certyfikowane zgodnie z europejską normą dla pojazdów lekkich i mogą być używane na drogach. Norma ta zawiera jednak warunek, że ciężarówka nie może być czteromiejscowa. Czteromiejscowy samochód osobowy nie może mieć przedziału ładunkowego i być cięższy niż 450 kg.
Luaz, najtańszy pojazd pod względem kosztu użytkowania. Obejmuje to koszt maszyny, zużycie energii elektrycznej (6,5 kW/100 km), rozmiar i naprawy. Dlatego na przykład silnik jest mały i nie pozwala na szybką jazdę. Producent ograniczył prędkość do 50 km/h.
Firma importuje ramę, nadwozie i podwozie. Dotyczy to również elementów pulpitu nawigacyjnego. Używają chińskiego szkła, ale mają już kontakt z krajowym producentem. Akumulator, falownik ładujący i okablowanie są produkowane na Ukrainie.
“Jeśli spojrzymy na komponenty, stopień lokalizacji wynosi 50%, a koszt to około 70%, ponieważ głównym kosztem jest bateria i elektronika” – mówi producent.
Główną ideą nie jest stworzenie w pełni ukraińskiego samochodu elektrycznego, ale zapewnienie ukraińskiej gospodarce niedrogiego narzędzia do prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli niektóre komponenty są tańsze w imporcie, producent to zrobi. Jeśli taniej jest produkować w domu, to produkują lokalnie.
Firma porównała Luaz Cargo z Citroenem Nemo – samochodem elektrycznym i małym samochodem z silnikiem Diesla. Różnica w kosztach paliwa wynosi 300-400 UAH za dzień samej dostawy. Po 3 latach maszyna została całkowicie naprawiona. Trzeba też tankować paliwo, serwisować, kupować nowe części, które są droższe.
Głównymi odbiorcami tego elektrycznego pickupa są rolnicy i agrariusze. Istnieją również zamówienia od państwowych spółek energetycznych. Maszyny testowe zostały zamówione przez jedną z ukraińskich sieci aptek.
Firma nie realizuje dużych zamówień, ale raczej opracowuje technologie montażu i użytkowania, słucha opinii użytkowników, udoskonala projekt, a następnie planuje zwiększyć skalę.
Ceny bazowe: dwumiejscowy pickup kosztuje 190 000 UAH. bez VAT, City kosztuje 270.000 UAH. bez VAT. Akumulatory można dodawać w zależności od tego, jak długi zasięg jest potrzebny. Każda bateria kosztuje około 45 000 UAH. bez VAT.
Firma szacuje, że ukraiński rynek potrzebuje około 15 000 pojazdów elektrycznych. Maksymalny plan producenta elektrycznych pickupów Luaz to 1000 pojazdów rocznie.