Sprzedaż pojazdów elektrycznych na Ukrainie rośnie pomimo częstych przerw w dostawie prądu
Ukraina odnotowała znaczny wzrost popularności pojazdów elektrycznych, głównie ze względu na gwałtowny wzrost cen paliw i niedobór produktów ropopochodnych spowodowany konfliktem zbrojnym na wschodzie kraju od 2022 roku. Okoliczności te znacznie zwiększyły zainteresowanie ukraińskich konsumentów alternatywnymi rozwiązaniami energetycznymi, w tym pojazdami elektrycznymi.
W 2022 roku Ukraina importowała 3 128 nowych i używanych pojazdów elektrycznych od stycznia do maja, w 2023 roku liczba ta wzrosła do 9 736, a w 2024 roku przekroczyła 20 000 sztuk. Tesla jest wiodącą marką pod względem popularności na Ukrainie, z ponad jedną czwartą rynku importu pojazdów elektrycznych. Najpopularniejsze modele to Tesla Model 3, Volkswagen ID.4 i Nissan Leaf.
Europejski crossover Volkswagen ID.4, choć nie jest oficjalnie sprzedawany na Ukrainie, jest aktywnie importowany w ramach szarych schematów z Chin wraz z innymi modelami elektrycznymi. Lwów, Odessa, Dniepr i Kijów są liderami pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych, co świadczy o regionalnej popularności tych pojazdów. Na przykład w obwodzie lwowskim w okresie sprawozdawczym zarejestrowano 2 808 pojazdów elektrycznych.
Trend ten świadczy o rosnącym zainteresowaniu ukraińskich konsumentów zrównoważonym i wydajnym środkiem transportu, który spełnia nowoczesne wymogi w zakresie bezpieczeństwa środowiskowego i efektywności energetycznej.
Należy pamiętać, że sprzedaż samochodów elektrycznych w naszym kraju rośnie nawet pomimo przerw w dostawie prądu na dużą skalę w prawie wszystkich regionach, a także wzrostu taryf za energię elektryczną dla gospodarstw domowych od 1 czerwca 2024 r. Taryfa za energię elektryczną dla gospodarstw domowych wynosi obecnie 4,32 UAH za kilowat, a nie 2,64 UAH za kilowat, jak wcześniej. Oznacza to, że właściciele samochodów elektrycznych muszą teraz płacić więcej za ładowanie akumulatorów.
Eksperci z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego uważają, że energia elektryczna jest nadal najtańszą formą energii na Ukrainie. W związku z tym wzrost taryf za energię elektryczną dla gospodarstw domowych nie będzie miał znaczącego wpływu na ukraiński rynek samochodów elektrycznych.