Awarie techniczne z powodu sankcji: 2 samoloty dużej rosyjskiej prywatnej linii lotniczej odwołały start w ostatniej chwili

Rankiem 27 stycznia dwa samoloty największej prywatnej linii lotniczej w Rosji, S7 Airlines, nie mogły wystartować z powodu awarii silnika spowodowanej niewłaściwą konserwacją w ramach sankcji

Zostało to zgłoszone przez Aviatorshchina, źródło rosyjskiego lotnictwa cywilnego.

Według strony internetowej, rankiem 27 stycznia samolot S7 Airlines ze 160 pasażerami na pokładzie miał odlecieć z Ułan Ude do Moskwy. Boeing 737-800 (RA-73665) kołował na pas startowy i rozpoczął start, ale kilka sekund przed startem piloci przerwali start. Pilot dowódca poinformował, że lewy i prawy silnik pompują.

Należy zauważyć, że jest to drugi przypadek awarii silnika w tym samolocie: 8 grudnia samolot zawrócił na lotnisko w Nowosybirsku natychmiast po starcie z powodu pompowania obu silników.

Tego samego ranka inny samolot S7 Airlines nie mógł wystartować z powodu awarii pompy. Na lotnisku Domodiedowo Boeing 737-800 (RA-73411) linii S7 przerwał start z powodu awarii pierwszego silnika. Samolot sam wjechał na parking. Miał lecieć do Antalyi.

Sankcje wobec rosyjskiego przemysłu lotniczego

W 2022 r. rosyjski przemysł lotniczy został objęty surowymi sankcjami: większość krajów świata zamknęła swoje niebo dla samolotów, a leasingodawcy, głównie z Irlandii i Bermudów, zażądali zwrotu wszystkich samolotów ich właścicielom. Samoloty te zostały również pozbawione certyfikatów bezpieczeństwa lotów. Próbując obejść ograniczenia, Rosja faktycznie porwała samoloty i pośpiesznie przerejestrowała je do swojego rejestru oraz wprowadziła krajowe systemy obsługi lotów. Nie uchroniło nas to jednak przed skutkami sankcji. Rosyjskie linie lotnicze mogą latać wewnątrz kraju i do kilku “zaprzyjaźnionych” krajów, ale tylko tak długo, jak samoloty są w dobrym stanie technicznym, ponieważ zagraniczne firmy nie zapewniają im napraw ani części zamiennych. Wiodący producenci samolotów, w tym amerykański Boeing i francuski Airbus, również przyłączyli się do sankcji.

Pod koniec lipca 2022 r. Iran podpisał umowę z Rosją, na mocy której będzie naprawiał rosyjskie samoloty i dostarczał do nich części.

We wrześniu 2022 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) nadała Rosji “czerwoną flagę”, wskazując na poważne problemy w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

Rosja nie została również ponownie wybrana na członka rady zarządzającej ICAO w ONZ, a 4 października 2022 r. została ostatecznie wydalona z organów zarządzających tej najbardziej autorytatywnej struktury w branży.

Od końca 2022 r. w Rosji coraz częściej dochodzi do incydentów z udziałem samolotów pasażerskich. Sankcje doprowadziły do licznych awarii i wypadków.

W czerwcu 2023 r. okazało się, że krajowe podróże lotnicze w Rosji wzrosły o prawie jedną trzecią z powodu sankcji i ograniczeń dotyczących dotacji.

Pod koniec sierpnia Stany Zjednoczone nałożyły nowe sankcje na linie lotnicze z Rosji. Ministerstwo Handlu dodało do listy sankcyjnej samoloty rosyjskich firm zajmujących się transportem biznesowym.

Jesienią 2023 r. Rosja została odłączona od szwajcarskiego systemu SITA, który stanowi około 90% rynku lotnictwa cywilnego i służy do wymiany informacji, w tym między liniami lotniczymi i lotniskami.

W październiku okazało się, że linie lotnicze S7 Airlines postanowiły skrócić swój jesienno-zimowy rozkład lotów z powodu problemów z naprawą silników zainstalowanych w samolotach Airbus A320 i A320/A321neo. W tym czasie 21 samolotów firmy (20% floty) było bezczynnych, w tym 13 z 39 samolotów z rodziny neo. Źródła w Ministerstwie Transportu tłumaczą to problemami z silnikami GTF zainstalowanymi w samolocie, wyprodukowanymi przez amerykańską firmę Pratt & Whitney, które nie są naprawiane ani w Rosji, ani w “zaprzyjaźnionych” krajach.

Rosyjskie media poinformowały, że w ciągu pierwszych 8 dni grudnia doszło już do 11 incydentów z udziałem samolotów Russian Airlines, z których dwa ostatnie miały miejsce 8 grudnia.

Pod koniec grudnia poinformowano, że Rosja przeznaczyła ponad 12 miliardów dolarów w postaci dotacji rządowych i pożyczek, aby utrzymać swój sektor lotniczy przy życiu po tym, jak zachodnie sankcje uniemożliwiły dostarczanie kluczowych części zamiennych i usług serwisowych.

15 stycznia okazało się, że rosyjskie władze lotnicze zakazały dwóm największym liniom lotniczym, Aeroflot i Rossiya, lotów do Egiptu ze względu na ryzyko aresztowania 27 samolotów Boeing i Airbus.

Source espreso
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej