Badanie pokazuje, że starsze kobiety są najbardziej skłonne do rozpowszechniania fałszywych wiadomości na Twitterze

Nowe badanie zidentyfikowało niewielką grupę “super rozprzestrzeniaczy” fałszywych wiadomości na Twitterze – stanowią oni zaledwie 0,3% kont w sieci społecznościowej, ale rozprzestrzeniają około 80% linków z dezinformacją. Można by się spodziewać, że są to młodzi ludzie, którzy aktywnie korzystają z Internetu, ale nie – okazuje się, że większość fałszywek jest rozpowszechniana przez osoby starsze i zazwyczaj są to kobiety.

Badanie opierało się na panelu ponad 650 000 kont na Twitterze powiązanych z rejestracją wyborców w Stanach Zjednoczonych – przy użyciu pełnych imion i nazwisk oraz informacji o lokalizacji, które zostały powiązane ze średnią demografią danego okręgu wyborczego. Najpierw naukowcy zidentyfikowali tweety od użytkowników z treściami politycznymi za pomocą uczenia maszynowego, a następnie sprawdzili ich posty pod kątem linków do stron znajdujących się na liście “źródeł uporczywej dezinformacji”.

Wyniki zostały ostatecznie opublikowane z kilkoma zastrzeżeniami – badacze nie mogą potwierdzić, czy dany wyborca miał pełną kontrolę (lub jakąkolwiek kontrolę) nad swoim kontem w sezonie wyborczym, a dokładność poszczególnych historii kryjących się za udostępnionymi linkami nie została zweryfikowana.

Co więcej, z tego zestawu zidentyfikowano 2107 kont (około 0,3% całości), odpowiedzialnych za 80% tweetów z linkami do źródeł dezinformacji – tak zwanych “super-propagatorów” fałszywek.

W przeciętnym dniu na Twitterze w tym czasie tylko 7% udostępnianych wiadomości zawierało linki do stron, które były podatne na publikowanie dezinformacji. Ostatecznie większość z nich była udostępniana przez “super-udostępniających” z dwóch powodów: po pierwsze, udostępniali oni więcej linków do wiadomości niż ktokolwiek inny (średnio 16 dziennie), a także częściej polegali na fałszywych źródłach wiadomości, które stanowiły 18% ich linków.

Naukowcy odkryli, że ponad 5% wszystkich kont śledziło co najmniej jednego super influencera, a ich tweety otrzymywały więcej odpowiedzi, retweetów i polubień niż pozostałe. W analizie oszacowano również, że superpropagatorzy odpowiadali za około jedną czwartą linków do stron dezinformacyjnych, do których mieli dostęp ich typowi obserwatorzy. Dla ponad 10% subskrybentów były one jedynym źródłem fałszywych wiadomości.

Wśród tych super-dystrybutorów częściej występowały kobiety (60%), a ich średni wiek wynosił 58 lat. Chociaż większość dezinformacji na temat wyborów była rozpowszechniana głównie w kręgach republikańskich, tylko 64% super-propagandystów było zarejestrowanymi republikanami (prawie 20% było zarejestrowanych jako demokraci).

Większość aktywności super-sharerów miała formę retweetów – około trzech czwartych treści.

Source itc
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej