Brazylia woduje trzeci okręt podwodny klasy Riachuelo
Brazylia oficjalnie oddała do użytku Tonelero (S42), trzeci okręt podwodny klasy Riachuelo zbudowany we współpracy z Francją.
Tonelero (S42) pójdzie w ślady swoich poprzedników Riachuelo i Humaitá. Po uruchomieniu przejdzie serię testów w celu oceny jego właściwości technicznych i gotowości do działania.
Program budowy okrętów podwodnych jest wynikiem strategicznego porozumienia pomiędzy Brazylią i Francją, podpisanego w 2008 roku. Umowa ta kosztowała oba kraje 7,9 miliarda dolarów i ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa narodowego obu krajów. Głównymi twórcami okrętu podwodnego były Itaguaí i Naval Group.
Ponadto trwają również prace nad czwartym okrętem podwodnym Angostura, który ma zostać zwodowany do końca 2025 roku.
Łodzie klasy Riachuelo, wzorowane na francuskich okrętach Scorpène, wyróżniają się wysoką zwrotnością i wydajnością. Jednak te brazylijskie są nieco większe – mają 232 stopy (71 metrów) długości i 20 stóp (6 metrów) szerokości. Łodzie są wyposażone w silnik spalinowo-elektryczny, który pozwala im osiągnąć prędkość 21 węzłów (24 mile/39 kilometrów na godzinę) i pracować przez 70 dni z rzędu.