Firma ZF opracowuje inteligentne pasy bezpieczeństwa w celu zmniejszenia obrażeń w przypadku kolizji

Wiodący producent komponentów i akcesoriów motoryzacyjnych opracował nowy system pasów bezpieczeństwa Passive Safety Systems, który minimalizuje skutki wypadków.

Innowacyjna konstrukcja opiera się na tak zwanym wielostopniowym ograniczniku obciążenia (MSLL). Jego głównym zadaniem jest dostosowanie siły przytrzymującej pasa do budowy ciała i rozmiaru kierowcy i pasażerów. Dzięki tym funkcjom pas bezpieczeństwa staje się inteligentnym, elastycznie sterowanym elementem koncepcji bezpieczeństwa pojazdu. Jednocześnie system ułatwia producentom pojazdów wdrażanie zwiększonych wymagań dotyczących adaptowalności systemów bezpieczeństwa w mapie drogowej NCAP 2030.

Twórcy nowych systemów bezpieczeństwa biernego ZF obiecują znacznie lepsze dostosowanie ograniczenia siły napięcia pasów do wzrostu i wagi pasażerów pojazdu. Kurtyna została podniesiona w przypadku niektórych nowych rozwiązań, w tym wielostopniowego ogranicznika obciążenia (MSLL), który w dużej mierze odpowiada za poziomowanie poszczególnych systemów.

To właśnie ta technologia zmniejsza wpływ wypadków na wszystkich pasażerów i umożliwia producentom samochodów spełnienie zwiększonych wymagań NCAP 2030. Innowacja polega nie tylko na indywidualnych parametrach sterowania samym komponentem, ale także na rozszerzonych możliwościach interakcji z innymi systemami bezpieczeństwa: ogranicznik siły MSLL z inteligentnym urządzeniem zabezpieczającym może być elastycznie sterowany.

Ponieważ nowoczesne systemy bezpieczeństwa reagują i interweniują z wyprzedzeniem w sytuacjach awaryjnych, w przypadku zbliżającej się kolizji pas jest ciasno naciągany wokół ciała przed kolizją (napinanie wstępne), co zmniejsza luz pasa, a konkretnie spowalnia go po uderzeniu i popycha do przodu w kierunku poduszki powietrznej. Systemy opierają się na reprezentatywnych, znormalizowanych obiektach testowych (manekinach). Testy zderzeniowe NCAP będą w przyszłości wymagać jeszcze lepszej ochrony poszczególnych pasażerów samochodów.

“Wymagania dotyczące zdolności adaptacyjnych systemów bezpieczeństwa rosną – zarówno w oczekiwaniach klientów końcowych, jak i w kryteriach testowych NCAP. Nasz nowy system uprzęży ułatwia producentom pojazdów spełnienie tych zwiększonych wymagań, a w szczególności zmniejszenie skutków wypadków poprzez jeszcze lepsze dostosowanie się do pasażerów” – mówi Rudolf Stark, szef działu technologii bezpieczeństwa biernego w ZF.

Aby zmniejszyć siłę wywieraną na ciało w przypadku zderzenia, wiele systemów pasów bezpieczeństwa jest już wyposażonych w dwustopniowy regulowany ogranicznik obciążenia (Switchable Load Limiter, SLL). Był to ważny krok w kierunku adaptacji. Aby zapewnić jeszcze większą elastyczność, ZF oferuje teraz napinacz paska z wieloprzełączalnym ograniczeniem siły (MSLL). Ma wielostopniową konstrukcję i może lepiej zmieniać siłę przytrzymującą w trakcie zderzenia. System pozwala indywidualnie reagować na osoby o różnej budowie ciała i odpowiednio kontrolować siłę naciągu pasa.

W przyszłości sposobem na większą zmienność sił pasów będzie monitorowanie sensoryczne kabiny, aby lepiej określić, kto gdzie siedzi i jakie siły pasów powinny być stosowane oddzielnie w przypadku większego lub mniejszego uderzenia. Wykorzystywane są różne źródła: oprócz wewnętrznych kamer, które wykrywają na przykład, gdy kierowca obsługuje system informacyjno-rozrywkowy prawą ręką lub odwraca głowę w kierunku pasażerów z tyłu, sam system uprzęży może dostarczyć cennych informacji.

Warto przypomnieć, że ZF już po raz drugi w tym roku dał dobrą okazję do opublikowania informacji na temat pasów bezpieczeństwa: w zeszłym roku, mniej więcej w tym czasie, deweloper pokazał podgrzewane pasy bezpieczeństwa (patrz wideo poniżej) dla pojazdów elektrycznych, co pozwala obejść się bez ogrzewania kabiny zimą i znacznie zwiększa przebieg na jednym ładowaniu akumulatora. Pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i wszystkich pasażerów są zgodne ze specyfikacją paszportową.

Source auto.24tv
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej