Indie prezentują “Atharva” – hybrydę czołgów T-72 i T-90, która ma słabe zdolności przełajowe.
Na początku stycznia 2023 r. okazało się, że indyjska prywatna firma AVNL stworzyła rodzaj opancerzonej “hybrydy” – pojazd z podwoziem z czołgu T-72 i wieżą z czołgu T-90, który następnie otrzymał roboczą nazwę T-79 Kumbhkaran lub Nigama.
Teraz okazało się, że ta “hybryda” będzie nosiła seryjną nazwę Atharva, a jej charakterystyka jest jeszcze gorsza niż “oryginalnego” T-72. Nie ma jednak jeszcze jasnych danych na temat tego, czy indyjska armia zaczęła przyjmować tę hybrydę. Stwierdzono to w publikacji polskiego portalu Defence24.
Hybryda T90-T72 nosi nazwę ATHARVA. Specyfikacje poniżej 👇🏼 https://t.co/Sf1hvERQkm pic.twitter.com/msaqiUjc9S
– Singh (@Duorope) 8 stycznia 2024 r.
Według autorów portalu, ta hybryda T-72 i T-90 o nazwie Atharva pojawiła się, ponieważ indyjska armia szukała skutecznego i masowego rozwiązania, aby zmodernizować i unowocześnić swoją flotę 2000 czołgów T-72 Ajeya, najpopularniejszego typu opancerzonych pojazdów bojowych. Wybór padł na wieżę T-90, ponieważ indyjski przemysł wojskowy opanował niezależną produkcję tego elementu konstrukcyjnego.
Nie wprowadzono jednak żadnych zmian w konstrukcji podwozia T-72, a moc elektrowni nie została nawet zwiększona. W rezultacie indyjska hybryda T-72 i T-90 o nazwie Atharva uzyskała masę bojową 45,8 tony (tj. o 2 tony więcej niż standardowy T-72), podczas gdy moc silnika pozostała niezmieniona, więc ogólnie rzecz biorąc, zdolność pojazdu do poruszania się w terenie była gorsza niż radzieckiego T-72.
Zamiast tego twierdzi się, że instalacja wieży z T-90 zwiększyła siłę ognia i świadomość sytuacyjną załogi na Atharvie. Czynnik ten, zdaniem autorów polskiego Defence24, pozwala uznać tę indyjską hybrydę za ogólnie udany pojazd.
Nie powinniśmy też wykluczać, że Indie będą chciały eksportować tę hybrydę T-72 i T-90 do tych krajów, które albo już używają rosyjskich T-90, albo chcą “zmodernizować” swoje T-72 w podobny sposób.
Wcześniej Defense Express poinformował, że Indie testują lekki czołg Zorawar na podwoziu K9 i jest tam wiele interesujących rzeczy. Ponieważ historia ta pokazała między innymi, jak szybko można stworzyć nowy pojazd bojowy na bazie istniejących elementów i do jakich rezultatów to prowadzi.