Modemy 4G o nieznanym przeznaczeniu znalezione w chińskich dźwigach portowych działających w USA
Komisja Bezpieczeństwa Wewnętrznego Izby Reprezentantów USA i Komisja ds. Chin opublikowały wyniki dochodzenia, w wyniku którego znaleziono sprzęt komunikacyjny w niektórych chińskich dźwigach używanych w amerykańskich portach. Sprzęt ten nie został udokumentowany, a cel jego instalacji nie został ogłoszony.
Na żurawiach znaleziono modemy komórkowe, które mogły być wykorzystywane do zdalnej komunikacji, ale ich obecność nie została określona w żadnej umowie między władzami portu USA a chińskim producentem żurawi ZPMC. “Nasze dochodzenie ujawniło luki w dźwigach w amerykańskich portach, które mogą pomóc Komunistycznej Partii Chin nie tylko zakłócić konkurencję handlową poprzez szpiegostwo, ale także zakłócić łańcuchy dostaw, paraliżując gospodarkę naszego kraju. Bez natychmiastowych, fundamentalnych zmian będziemy nadal zapewniać KPCh łatwy dostęp do naszej krytycznej infrastruktury w ich dążeniu do globalnej dominacji”, powiedział CNN jest jednym z liderów Komisji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
W oficjalnym oświadczeniu ZPMC stwierdziło, że firma “zawsze była zaangażowana w produkcję wysokiej jakości produktów i obsługę klientów na całym świecie”. Liu Pengyu, przedstawiciel chińskiej ambasady w Stanach Zjednoczonych, nazwał założenie o zagrożeniu ze strony chińskich dźwigów portowych “paranoją”. “Zdecydowanie sprzeciwiamy się tworzeniu przez Stany Zjednoczone niepotrzebnych napięć w kwestiach bezpieczeństwa narodowego i nadużywaniu władzy krajowej w celu utrudnienia normalnej współpracy gospodarczej i handlowej między Chinami a Stanami Zjednoczonymi” – powiedział Liu.
Dźwigi portowe odgrywają kluczową rolę w transporcie towarów do USA drogą morską; 80% dźwigów używanych w amerykańskich portach pochodzi z Chin. Często mogą być one kontrolowane zdalnie, umożliwiając hakerom z dostępem do sieci zbieranie informacji z portów lub teoretycznie powodując nieprawidłowe działanie sprzętu. Jednocześnie podczas inspekcji nie wykryto żadnego “złośliwego oprogramowania ani konia trojańskiego”, powiedział kontradmirał John Vann, szef Coast Guard Cyber Command. Wiele maszyn w sektorze morskim i naftowo-gazowym jest wyposażonych w sprzęt komunikacyjny, w tym modemy mobilne, których technicy używają do zdalnej konserwacji. Jednak taki sprzęt w krytycznych obiektach nie zawsze jest dobrze udokumentowany i “fizycznie omija” tradycyjną cyberobronę portów, stwarzając zagrożenie dla bezpieczeństwa, dodał Marco Ayala, prezes oddziału InfraGard National Member Alliance w Houston.