NASA i Boeing opracowują ekologiczny samolot X-66
Zmiana klimatu jest prawdopodobnie najpoważniejszym zagrożeniem, przed jakim stoi dziś świat. Zmian Klimatu, średnia globalna temperatura wzrośnie o 2°C do połowy stulecia. Aby ograniczyć globalny wzrost temperatury i uniknąć najgorszego scenariusza, kraje muszą do tego czasu osiągnąć zerowy poziom emisji. W przeciwnym razie sytuacja znacznie się pogorszy.
Oznacza to przejście na czystsze metody w sektorze energetycznym, transportowym i lotniczym. Branża lotnicza opracowuje technologie pozwalające znacznie ograniczyć emisję dwutlenku węgla podczas podróży lotniczych i wywiązać się ze swoich zobowiązań w zakresie zmian klimatycznych. W tym celu NASA i Boeing połączyły siły, aby stworzyć eksperymentalny samolot X-66, pierwszy samolot, który pomoże osiągnąć zerową emisję w lotnictwie. W zeszłym tygodniu NASA opublikowała zaktualizowaną wersję tej koncepcji.
Konfiguracja jest identyczna z tą zaprezentowaną przez NASA i Boeinga podczas zeszłorocznych pokazów lotniczych Experimental Aviation Association (EAA) AirVenture Oshkosh. Konstrukcja oparta jest na koncepcji skrzydła kratownicowego. Obejmuje on bardzo długie, cienkie skrzydła ze stabilizującymi ukośnymi rozpórkami opracowanymi przez Boeinga. Konfiguracja ta opiera się na serii badań o nazwie Subsonic Ultrasound Green Aircraft (SUGAR), które trwają od 2011 roku w celu oceny korzyści płynących z technologii hybrydowo-elektrycznej.
W połączeniu z zaawansowanym układem napędowym, wyrafinowaną architekturą systemu i wykorzystaniem nowoczesnych materiałów, konfiguracja ta może zmniejszyć zużycie paliwa i związane z nim emisje nawet o 30% w porównaniu z samolotami komercyjnymi. Rozwój X-66 rozpoczął się na początku 2019 r. w ramach projektu Sustainable Flight Demonstrator (SFD), będącego częścią NASA Sustainable Flight National Partnership (SFNP). W ramach tego projektu NASA Aeronautics współpracuje z przemysłem, środowiskiem akademickim i innymi agencjami w celu osiągnięcia zerowej emisji w lotnictwie do 2050 roku.
Aby stworzyć X-66A, Boeing i NASA zmodyfikowały wąskokadłubowy samolot pasażerski McDonnell Douglas MD-90. Modyfikacje obejmowały skrócenie kadłuba i zastąpienie skrzydeł dłuższymi i cieńszymi wersjami. Silniki zostały również przeniesione z sekcji ogonowej do skrzydeł i zastąpione modelami gazowo-elektrycznymi. Boeing dostarczył MD-90 do swojej fabryki w Palmdale w Kalifornii w sierpniu 2023 roku i od tego czasu usunął silniki i zakończył prace nad 3-metrowym skrzydłem, które zostanie wykorzystane do testów aerodynamicznych.
Ostatecznym celem tego projektu jest stworzenie nowej generacji przyjaznych dla środowiska samolotów wąskokadłubowych, które są najczęściej używane w międzynarodowych podróżach lotniczych.