Nowy typ akumulatora zapewnia wydajność w każdych warunkach pogodowych dla pojazdów elektrycznych
Pojazdy elektryczne (EV) nabierają rozpędu, ale obawy o ich wydajność w ekstremalnych warunkach pogodowych pozostają główną przeszkodą. Mróz i ciepło mogą drastycznie zmniejszyć zasięg i spowolnić czas ładowania, co może odstraszyć potencjalnych nabywców. Jednak nowe badanie oferuje obiecujące rozwiązanie: ulepszone elektrolity do akumulatorów.
Zespół kierowany przez profesora Xulina Fana z Uniwersytetu Zhejiang w Chinach opublikował w czasopiśmie Nature badanie szczegółowo opisujące nową formułę elektrolitu, która pokonuje te ograniczenia. Ich innowacyjność dotyczy trzech kluczowych czynników:
Wysoka przewodność jonowa, która zapewnia efektywny przepływ naładowanych cząstek wewnątrz akumulatora. Pozwala to na szybsze ładowanie i rozładowywanie.
Niska energia solwatacji. Minimalizuje to energię wymaganą do oddzielenia jonów litu od cząsteczek rozpuszczalnika, co dodatkowo poprawia przewodność.
Niska temperatura topnienia umożliwia wydajną pracę akumulatora nawet w niskich temperaturach, zapobiegając pogorszeniu wydajności.
Naukowcy osiągnęli to dzięki zastosowaniu nowego rozpuszczalnika o nazwie fluoroacetonitryl (FAN). Wyniki pokazują, że elektrolity oparte na FAN umożliwiają akumulatorom osiągnięcie trifecta wysokiej gęstości energii, szybkiego ładowania i szerszego zakresu temperatur pracy.