Ostatnie słowo w lotnictwie: USA zademonstrowały cichy naddźwiękowy samolot X-59

12 stycznia NASA i Lockheed Martin oficjalnie zaprezentowały eksperymentalny, cichy samolot naddźwiękowy X-59. Główną różnicą jest brak efektu dźwiękowego podczas lotu naddźwiękowego.

NASA planuje wykorzystać eksperymentalny samolot do utorowania drogi dla nowej generacji komercyjnych samolotów naddźwiękowych.

“To wielkie osiągnięcie, które było możliwe tylko dzięki ciężkiej pracy i pomysłowości NASA i całego zespołu X-59” – powiedziała podczas ceremonii zastępca administratora NASA Pam Melroy. “W ciągu zaledwie kilku lat przeszliśmy od ambitnej koncepcji do rzeczywistości. NASA X-59 pomoże zmienić sposób, w jaki podróżujemy, zbliżając nas do siebie w znacznie krótszym czasie”.

Melroy i inni wyżsi urzędnicy zaprezentowali samolot podczas ceremonii zorganizowanej przez głównego wykonawcę Lockheed Martin, firmę Skunk Works, w jej zakładzie w Palmdale w Kalifornii.

Zgodnie z planami, prędkość lotu X-59 będzie 1,4 razy większa od prędkości dźwięku, czyli 1488 km/h. Konstrukcja, kształt i technologia pozwolą samolotowi osiągnąć tę prędkość przy jednoczesnym generowaniu cichszych dźwięków. Smukły, zwężający się nos X-59 stanowi prawie jedną trzecią jego długości i rozbija fale uderzeniowe, które normalnie powodowałyby bum soniczny samolotu naddźwiękowego.

Po zakończeniu wdrożenia zespół Quesst przejdzie do kolejnych etapów przygotowań do pierwszego lotu: testowania zintegrowanych systemów, rozruchu silnika i testów sterowania X-59.

Zdjęcie: Lockheed Martin Skunk Works

Samolot ma wystartować po raz pierwszy jeszcze w tym roku, po czym nastąpi jego pierwszy cichy lot naddźwiękowy. Zespół Quesst przeprowadzi kilka testów samolotu w Skunk Works przed przeniesieniem go do Centrum Badań Lotniczych NASA Armstrong w Edwards w Kalifornii, które będzie służyć jako baza operacyjna.

Zdjęcie: Lockheed Martin Skunk Works

Po zakończeniu testów w locie, NASA przeleci samolotem nad kilkoma wybranymi miastami w USA, zbierając informacje na temat dźwięku generowanego przez X-59 i tego, jak ludzie go odbierają. NASA przekaże te dane Federalnej Administracji Lotnictwa i międzynarodowym organom regulacyjnym.

Source liga.net
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej