Producenci rowerów elektrycznych i skuterów elektrycznych ponoszą ogromne straty
Po pandemicznym boomie popyt na rowery elektryczne spada, a rynek nie jest w stanie wytrzymać dużej liczby firm, które zaczęły działać w tym segmencie.
Rynek rowerów elektrycznych jest przesycony, a popyt na nie spada. Doprowadziło to do spadku sprzedaży pojazdów elektrycznych, a nawet bankructwa wielu firm działających na tym rynku.
Danylo Tonkopiy, założyciel ukraińskiej firmy Delfast, która działa na rynku północnoamerykańskim, napisał o tym na swojej stronie na Facebooku.
Według niego producenci pojazdów mikromobilnych stanęli ostatnio w obliczu spadku popytu na pojazdy elektryczne po boomie pandemicznym, wysokich kosztów przyciągnięcia klientów oraz problemów z łańcuchem dostaw i zapasami. Doprowadziło to do znacznego spadku zysków i niemożności przyciągnięcia inwestycji. Ponadto firmy produkcyjne nagromadziły długi, przez co ugrzęzły w procesach sądowych.
“Mając wgląd w branżę od środka, muszę ze smutkiem stwierdzić, że boom na rowery elektryczne się skończył” – mówi Tonkopiy. Sprzedaż rowerów Delfast również spadła. Przytacza szereg niepowodzeń i bankructw na tym rynku:
- W tym tygodniu spółka Micromobility.com została wycofana z NASDAQ. W 2021 r. kapitalizacja rynkowa firmy przekroczyła 800 mln USD; dziś jest warta 400 000 USD.
- Bird, firma produkująca skutery elektryczne wyceniana na 2,3 mld USD w 2021 r., została wycofana z giełdy NASDAQ we wrześniu 2023 r., a niedawno złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości.
- Superpedestrian, inna wypożyczalnia skuterów, zaprzestała działalności w USA, powołując się na “nieokreślone przyczyny finansowe”, donosi TechCrunch.
Wcześniej, w lipcu, Vanmoof, który nazywał siebie “najbardziej finansowaną firmą rowerów elektrycznych na świecie”, ogłosił upadłość. Po zebraniu ponad 200 milionów dolarów, w momencie zamknięcia spółka była zadłużona na łączną kwotę 144 milionów euro. Mówi się jednak o planach ponownego uruchomienia. - Sondors (USA) nie wszedł na giełdę w styczniu i zamknął swoją siedzibę w Los Angeles w sierpniu. Nie można zamówić roweru na ich stronie internetowej, a usługa wsparcia nie działa.
- W październiku duńska marka Mate Bike zgłosiła spadek popytu i dług w wysokości około 10 milionów dolarów. Pracują nad uniknięciem bankructwa.
Wiggle, brytyjski internetowy sprzedawca rowerów, odnotował w 2022 r. stratę w wysokości 244 mln euro. W październiku 2023 r. Wiggle przeszedł pod zarząd administracyjny z powodu trudności finansowych spółki macierzystej Signa Sports United.
Nie ma zbyt wielu pozytywnych wiadomości:
- Cowboy, belgijski producent rowerów elektrycznych, planuje osiągnąć roczną rentowność w 2024 r. pomimo trudności finansowych.
- Lime dobrze prosperuje, będąc prawdopodobnie jedyną firmą udostępniającą skutery, która zidentyfikowała skuteczną strategię osiągnięcia rentowności.
- Rad Power Bikes, firma z siedzibą w Seattle, sprzedała 600 000 rowerów elektrycznych od początku swojej działalności, ale ogłosiła kolejną falę zwolnień, zamknęła swój sklep w Nowym Jorku i zaprzestała działalności w Europie.
- Lectric z siedzibą w Phoenix ogłosił sprzedaż 400 000 rowerów elektrycznych, ale jego kondycja finansowa nie została ujawniona.