Rewolucja w amerykańskim lotnictwie: KC-135 Stratotanker stanie się dronem
Firma Merlin, która specjalizuje się w systemach automatyzacji samolotów i przekształcaniu ich w drony, otrzymała kontrakt od Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych na przekształcenie KC-135 Stratotanker w drona.
Firma ogłosiła to na swojej stronie internetowej.
Kontrakt został podobno przyznany przy udziale Air Mobility Command (AMC) i US Air Force Materiel Command (AFMC).
W ramach kontraktu planowane jest opracowanie i stopniowe wprowadzanie niektórych elementów systemu Merlin Pilot na KC-135.
Transformacja załogowego statku powietrznego będzie przebiegać etapami: najpierw planowane jest zmniejszenie załogi i obciążenia jej pracą, a następnie, w miarę wzrostu zaufania do systemu, KC-135 będzie w stanie wykonywać zadania autonomicznie, bez interwencji człowieka.
“Jesteśmy dumni, że możemy kontynuować współpracę z USAF, ponieważ rozszerzają oni opcje bezpiecznej, zredukowanej załogi dla swoich samolotów, aby rozwijać się i skalować do przyszłych potrzeb operacyjnych” – powiedziała firma w oświadczeniu.
Umowa Merlina z Siłami Powietrznymi Stanów Zjednoczonych została zawarta po zakończeniu badań naziemnych, gromadzenia danych w locie, badań czynników ludzkich i wstępnych projektów integracyjnych w celu przeprowadzenia demonstracji lotu Merlin Pilot w przyszłym roku.
Seria wspólnych pokazów lotniczych między Siłami Powietrznymi USA i Merlinem obejmie podstawowe operacje tankowania w powietrzu. Ponadto program pomoże opracować system tankowania w powietrzu nowej generacji (NGAS).
Dla przypomnienia, w grudniu 2013 roku Militarnyj informował o wykorzystaniu amerykańskich samolotów C-5M Super Galaxy jako samolotów do tankowania.
W dniu 12 grudnia 2023 r. załoga 22 Eskadry Lotniczej pomyślnie zakończyła zadanie tankowania samolotu KC-10 Extender z samolotu C-5M Super Galaxy poprzez tankowanie odwrotne. Podczas operacji na pokład KC-10 wpompowano 10,6 tony paliwa.
Koncepcja tankowania za pomocą wojskowych samolotów transportowych ma na celu utrzymanie gotowości w krytycznych scenariuszach. Ponadto zapobiega się potencjalnym stratom związanym z tankowaniem samolotów i zwiększa efektywność ich wykorzystania.