Rewolucja w samochodach elektrycznych: chińskie akumulatory będą ładowane w 10 minut

Producenci akumulatorów BYD i CATL wkrótce rozpoczną sprzedaż akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), które można naładować od zera do 100% w dziesięć minut. Jednak inny czynnik ograniczy szybkość ładowania pojazdów elektrycznych.

Według Autoevolution, CATL dostarczy baterie Qilin 2.0 obsługujące standard 6°C do końca roku, a BYD wypuści baterie Blade 2.0 o podobnej charakterystyce ładowania w drugiej połowie 2024 roku.

Skład chemiczny akumulatorów LFP jest stale ulepszany, a najlepsze ogniwa LFP są prawie na równi z ogniwami NMC pod względem gęstości energii. Ponadto ich zaletą jest szybkie ładowanie, które pozwala na pełne naładowanie w 10 minut.

Obecnie najlepsze ogniwa LFP produkowane przez CATL, zwane Shenxing, obsługują ładowanie w temperaturze 5°C, co oznacza, że teoretycznie można je w pełni naładować pięć razy w ciągu godziny lub mniej więcej raz na 12 minut. Pierwszym pojazdem elektrycznym wykorzystującym akumulator Shenxing jest Zeekr 001, którego naładowanie od 10% do 80% zajmuje zaledwie 11,5 minuty. Najszybsza bateria BYD nosi nazwę Blade i obsługuje standard 4°C. Pełne naładowanie zajmuje około 15 minut.

CATL wypuścił baterię Shenxing o temperaturze 5°C dopiero w lutym, co wyjaśnia, dlaczego chiński producent planuje wypuścić baterię o temperaturze 6°C do końca 2024 roku. Jednak w kwietniu CATL ogłosił również akumulator Shenxing Plus LFP o zwiększonej gęstości energii 205 Wh/kg. Pozwoli to pojazdowi elektrycznemu przejechać 1000 km na jednym ładowaniu bez zwiększania rozmiaru lub wagi akumulatora. Jednak akumulator Shenxing Plus ładuje się tylko do temperatury 4°C.

Obecnie BYD ma tylko baterię o temperaturze 4°C, ale firma tradycyjnie ogłasza produkty dopiero po upewnieniu się, że jej technologia jest gotowa do produkcji. Zwiększa to wiarygodność doniesień, że BYD wprowadzi na rynek baterie o temperaturze 6°C w nadchodzących miesiącach.

Jednak nawet w przypadku takich akumulatorów, ich prędkość ładowania jest obecnie ograniczona przez samą ładowarkę. Akumulator 6°C o pojemności 100 kWh będzie wymagał ładowarek zdolnych do dostarczenia ponad 650 kW, wliczając w to straty.

W lutym Huawei ogłosił swoją najpotężniejszą szybką ładowarkę DC, która może dostarczyć do 600 kW mocy. Jednak większość szybkich ładowarek DC dostępnych dla chińskich właścicieli pojazdów elektrycznych ma moc 120 kW.

W okresie styczeń-marzec 2024 r. Ukraińcy kupili 4 200 samochodów osobowych importowanych z Chin, z czego 85% stanowiły pojazdy elektryczne.

Source dev.ua
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej