Robot Unitree H1 został pierwszym humanoidem, który wykonał salto w tył bez hydrauliki (wideo)
Chińska firma Unitree po raz kolejny znalazła się w centrum globalnej uwagi technologicznej, ustanawiając nowy kamień milowy w rozwoju robotów humanoidalnych. Jego najnowsze osiągnięcie, dwunożny robot H1, przeszedł do historii, stając się pierwszym humanoidem, który wykonał salto w tył bez pomocy systemów hydraulicznych. Jest to znacząca różnica w stosunku do tak znanych poprzedników, jak Atlas firmy Boston Dynamics, który wymagał ciężkiej i nie zawsze niezawodnej hydrauliki do wykonywania takich sztuczek.
Główną cechą H1 jest zastosowanie specjalistycznych przegubowych silników elektrycznych M107 o maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm, które są również używane w robotach czworonożnych B2 tej samej firmy. Konstrukcja nogi H1 zapewnia trzy stopnie swobody w biodrze i jeden w kolanie i kostce, co wraz z wewnętrznie poprowadzonymi kablami zapewnia gładkie linie i brak zaczepów.
Osiągnięcie salta w tył było możliwe dzięki zastosowaniu symulacji uczenia ze wzmocnieniem, która pozwoliła H1 opanować tę umiejętność niemal perfekcyjnie, z niewielkim skokiem korekcyjnym na końcu.
Ta sztuczka jest niewątpliwie imponująca, ale praktyczne zastosowanie H1 nie ogranicza się do rozrywki. Robot posiada już szereg innych umiejętności, takich jak szybkie chodzenie, wchodzenie po schodach, skakanie, a nawet taniec, co czyni go obiecującym kandydatem do różnych zastosowań.
Pomimo stosunkowo niedawnego pojawienia się w dziedzinie rozwoju humanoidów, H1 jest już szacowany na 90 000 USD. Jednak według prognoz, pojawienie się go na rynku może zająć nawet dziesięć lat. Robot ma imponujące wymiary – 1,8 metra wysokości i waży 47 kilogramów, może przenosić do 30 kilogramów ładunku. Jego ramiona nie mają jeszcze ludzkich kończyn, ale aktywnie nad tym pracują.
Z deklarowaną prędkością 3,3 m/s (7,4 mph) i oczekiwaną prędkością komercyjną około 5 m/s, H1 obiecuje wnieść znaczący wkład w świat robotyki humanoidalnej. Jest on wyposażony w szereg czujników, w tym 3D LiDAR i kamerę głębi Intel RealSense, do szczegółowego skanowania otoczenia. Chociaż specyfikacje obejmują już wymienną baterię o pojemności 864 Wh, projekt jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju, co dobrze wróży jeszcze większej innowacyjności w przyszłości.