Rolnicy i polski rząd podpisali porozumienie w sprawie zakończenia blokady punktu kontrolnego Medyka-Shehyni
W sobotę 6 stycznia podpisano porozumienie między ministrem rolnictwa a rolnikami protestującymi na punkcie kontrolnym Medyka-Shehyni.
Zostało to zgłoszone przez Polsat News.
Polski minister rolnictwa Czesław Sekerski obiecał spełnić wszystkie żądania rolników. Mowa o dopłatach do kukurydzy w wysokości 1 mln zł, zwiększeniu akcji kredytowej o 2,5 mld zł i utrzymaniu podatku rolnego na poziomie z 2023 roku.
“Po podpisaniu porozumienia protest na punkcie kontrolnym Medina zostaje zawieszony na okres niezbędny do wprowadzenia zmian prawnych i notyfikacyjnych. Również na czas niezbędny do wdrożenia dodatkowych zmian” – czytamy w porozumieniu.
Zgodnie z porozumieniem, blokada punktu kontrolnego Medina powinna zostać wstrzymana. Termin ten nie został jednak jeszcze określony.
Strajki na granicy polsko-ukraińskiej: co wiadomo?
6 listopada polscy przewoźnicy rozpoczęli strajk na granicy polsko-ukraińskiej. Następnie polscy przewoźnicy całkowicie zablokowali przejazd ciężarówek na dwóch punktach kontrolnych na granicy z Ukrainą.
9 listopada w Polsce odbyło się spotkanie przedstawicieli rządu i przewoźników blokujących granicę z Ukrainą, ale zakończyło się ono niczym. Jednocześnie kolejki ciężarówek stają się coraz dłuższe. Ukraina zaproponowała polskim władzom uruchomienie pasów dla pustych ciężarówek i czeka na odpowiedź z ich strony.
Następnie polscy przewoźnicy obiecali zaostrzyć blokadę na granicy z Ukrainą. Ponadto celnicy zaczęli odnotowywać wzrost kolejek ciężarówek w kierunku słowackim.
Ukraina i Polska ogłosiły, że przygotowują pozwy o odszkodowanie za szkody spowodowane zablokowaniem granicznych przejść drogowych. Ponadto okazało się, że polscy przewoźnicy nie przepuszczają pomocy humanitarnej i towarów niebezpiecznych.
Tymczasem polski rząd wezwał Ukrainę do anulowania rejestracji w e-kolejce dla pustych ciężarówek. Polski minister spotkał się również z protestującymi i zaproponował im kompromisowe rozwiązanie tej kwestii.
1 grudnia zablokowani ukraińscy kierowcy na polskiej granicy przeprowadzili rozmowy z konsulem. 4 grudnia punkt kontrolny Uhryniv-Dolhobychuv otworzył swoje drzwi dla pustych ciężarówek.
W wyniku blokady granicy z Ukrainą przez protestujących, eksport przez te punkty kontrolne spadł o 40%, a budżet państwa Ukrainy stracił 9,3 mld UAH z powodu niedoboru płatności celnych.
Później okazało się, że ciężarówki zablokowane na granicy z Polską będą zawracane na Ukrainę koleją. Wieczorem 7 grudnia Ukrzaliznytsia wysłała pierwszy pociąg kontenerowy z ciężarówkami do Polski, składający się z 23 platform z 13 załadowanymi ciągnikami i naczepami.
W poniedziałek, 11 grudnia, ruch ciężarówek został odblokowany na granicy polsko-ukraińskiej przez punkt kontrolny Jagodyn-Dorohusk. Jednak wieczorem tego samego dnia protestujący zablokowali odblokowane przejście ciężarówką.
Komisja Europejska wezwała do odblokowania wszystkich punktów kontrolnych na granicy z Polską.
W sobotę, 23 grudnia, polscy rolnicy zawiesili protesty na punkcie kontrolnym Shehyni-Medica. Nowy polski rząd zapowiedział, że podejmie rozmowy z protestującymi.
Już 4 stycznia wznowili blokadę przejścia granicznego i zapowiedzieli, że planują protestować do 3 lutego.