Rosyjska wojna elektroniczna z Kaliningradu zakłóca GPS nad Polską i Morzem Bałtyckim
Nad niektórymi krajami europejskimi graniczącymi z rosyjskim obwodem kaliningradzkim odnotowano awarie sygnału GPS dla samolotów. Naukowcy uważają, że problem pochodzi z bazy walki elektronicznej zlokalizowanej w Kaliningradzie.
Marcus Johnson, członek Mastodon Research Network, napisał na Twitterze poinformowała, że od 15 grudnia samoloty doświadczają błędów nawigacyjnych nad południową częścią Morza Bałtyckiego.
I think I found the location of the Baltic Jammer. In Kaliningrad, Russia.
Since Dec 15 aircrafts have suffered from navigation errors over south Baltic Sea, on and off.
By plotting an assumed max jamming-range for each bad position there is one area standing out: Kaliningrad. pic.twitter.com/EgT6mcoZU4
— Markus Jonsson (@auonsson) January 3, 2024
Wielu komentatorów podzieliło się również wynikami swoich badań, w których zgodzili się z Marcusem.
Problemy z nawigacją pojawiają się w przypadku samolotów lecących w odległości mniejszej niż 300 km od Kaliningradu.
Ponadto pod koniec 2023 r., a mianowicie w Boże Narodzenie, Rosjanie “pogratulowali” zagłuszenia sygnału GPS w wielu krajach UE. Zostało to napisane przez gpsworld.com.
Części Polski, Litwy, południowej Szwecji i innych krajów regionu bałtyckiego otrzymały niespodziewany prezent świąteczny. Sygnały GPS zostały przerwane i były niedostępne w wielu obszarach w dniach 25 i 26 grudnia. Polska, północne dwie trzecie kraju, została szczególnie dotknięta, a wielu użytkowników na ziemi i w powietrzu musiało radzić sobie bez niezawodnej komunikacji.
W Sylwestra niektóre obszary Finlandii również doświadczyły znacznych zakłóceń. Najbardziej znaczący wpływ świątecznych wydarzeń zaobserwowano w lotnictwie i raportach o niskiej integralności nawigacyjnej z systemów ADS-B.
Naukowcy i badacze piszą, że rosyjska wojna elektroniczna nie tylko zakłóca sygnały GPS, ale także zastępuje je w taki sposób, że samolot “myśli”, że znajduje się w niewłaściwym miejscu i koryguje swoją pozycję.
Po starcie i wzniesieniu samolot jest sterowany przez autopilota, który “prowadzi” samolot głównie za pomocą sygnału GPS między znakami nawigacyjnymi o wyraźnych współrzędnych. Dlatego, po pierwsze, zanik lub zastąpienie sygnału GPS może prowadzić do bardzo nieprzewidywalnych sytuacji i stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.