Stany Zjednoczone z powodzeniem przetestowały hybrydowy hipersoniczny “silnik przyszłości”.
Firma GE Aerospace ogłosiła, że z powodzeniem przetestowała prototyp silnika hipersonicznego w swojej bazie w Niskayuna w stanie Nowy Jork, który łączy w sobie zasady działania silnika odrzutowego z przepływem bezpośrednim i silnika z detonacją obrotową.
W przyszłości taka elektrownia może być wykorzystywana nie tylko w pociskach rakietowych, ale także w dronach i samolotach.
Firma powiedział, że pełnowymiarowa wersja tego silnika powinna pojawić się w 2024 roku.
GE Aerospace uważa, że nowy system napędowy jest praktyczny, ponieważ działa zarówno przy prędkościach naddźwiękowych (poniżej 3 Macha), jak i hipersonicznych (powyżej 5 Macha). Wersja seryjna powinna być mniejsza i lżejsza niż jej analogi, a brak ruchomych części sprawia, że silnik jest prosty i niezawodny zarówno w działaniu, jak i w konserwacji.
Technologia hipersoniczna ma potencjał zrewolucjonizowania przemysłu lotniczego, ale latanie z prędkością ponad pięciokrotnie większą od prędkości dźwięku wymaga poważnych innowacji, które obejmują nie tylko nowe materiały odporne na ciepło i elektronikę, ale także silniki, które mogą zapewnić pojazdom hipersonicznym stabilny i, co najważniejsze, zwrotny lot.
Obecnie wiele prototypów rakiet hipersonicznych to szybowce: wznoszą się na duże wysokości, osiągają prędkości hipersoniczne i nurkują. Od tego momentu tylko grawitacja i bezwładność są ich siłą napędową. A to poważnie ogranicza zasięg, manewrowość i ogólną skuteczność samolotu lub pocisku.
Idealnie byłoby, gdyby silnik był w stanie napędzać pojazd przez większą część lotu. Pozwoliłoby to na stabilny lot na niższych wysokościach, zwiększony zasięg i większą zwrotność.
W przypadku prędkości naddźwiękowych dobrze sprawdza się silnik odrzutowy o bezpośrednim przepływie, ale takie systemy nie działają dobrze przy niskich prędkościach naddźwiękowych, więc pojazd nadal musi być przyspieszany przez rakietę nośną, dopóki nie będzie wystarczająco szybki, aby włączyć system napędu odrzutowego o bezpośrednim przepływie.
Aby obejść ten problem, firma GE Aerospace stworzyła silnik hybrydowy, który łączy w sobie zasady działania silnika odrzutowego z przepływem bezpośrednim i silnika z detonacją obrotową. Każda część tego silnika działa dobrze przy określonych prędkościach.