Ukraina stworzyła własnego drona kamikadze i zademonstrowała jego start
Ukraińscy inżynierowie z NAURocket opracowali odrzutowego drona kamikadze.
Ukraiński chemik Serhii Pipko i podobnie myślący ludzie zebrali entuzjastów z Narodowej Akademii Nauk i innych uniwersytetów i zorganizowali NAURocket, studenckie biuro projektowe zajmujące się rakietami eksperymentalnymi.
W 2018 r. wystrzelili swoje pierwsze produkty: trzy rakiety o długości 1,5 m i średnicy 75 mm wzniosły się na wysokość około 600 m. Były to pierwsze udane starty rakiet studenckich na Ukrainie. W tym czasie zaprojektowano łącznie 5 pocisków.
Sergiy Pipko wypowiedział się na temat startu drona odrzutowego: “Nie ma potrzeby montażu i demontażu katapulty, można ją wystrzelić z bardzo krótką prowadnicą lub w ogóle bez prowadnicy, z miejsca. Na przykład z tyłu pickupa lub ciężarówki, zatrzymując się tylko na minutę. W ciągu minuty można wystrzelić kilka dronów w salwie”.
Główną zaletą takiego startu jest to, że jest to start ze znaczną masą ładunku użytecznego, tj. zwiększoną głowicą bojową.
“Przeciążenie podczas startu rakiety jest znacznie mniejsze niż w przypadku katapulty, ponieważ przyspieszenie występuje nie tylko na prowadnicy, ale także po zejściu z niej. W rezultacie można zmniejszyć wytrzymałość kadłuba i odciążyć go, zwiększając masę ładunku użytecznego. Ale jeśli potrzebujesz dużego ładunku, możesz zrobić duży”, wyjaśnia naukowiec.
To, co wydaje się proste w filmie startowym, nie jest łatwe do wdrożenia w rzeczywistości.
“Jeśli są dwa lub więcej akceleratorów, istnieje prawdopodobieństwo, że nie uruchomią się w tym samym czasie, a także zakończą swoją pracę wielokrotnie. Może to spowodować, że dron zejdzie z kursu lub zacznie wirować. Problem można rozwiązać, ale jest to dość trudne, więc lepiej zainstalować jeden akcelerator” – pisze Pipko.
Naukowiec opisał kilka wariantów akceleratorów:
- Akcelerator jest zamontowany w ogonie bezzałogowego statku powietrznego;
- Akcelerator jest zamontowany pod dronem, bliżej ogona i pod kątem do osi;
- Akcelerator jest zamontowany poziomo pod UAV, ale dysza silnika rakietowego jest pochylona w dół.