W Niemczech otwarto stację tankowania wodoru dla ciężarówek (zdjęcie)
Dwóch patriarchów inżynierii mechanicznej, Daimler Truck i Linde Engineering, wprowadza wspólnie opracowaną, bardziej ekonomiczną i tańszą technologię tankowania przechłodzonego ciekłego wodoru SLH2.
W porównaniu z wodorem gazowym, przechłodzony ciekły wodór (sLH2) oferuje większą gęstość magazynowania, większy zasięg, szybsze tankowanie, niższe koszty i wyższą wydajność energetyczną. To krótka wersja, choć w rzeczywistości podjęcie tej decyzji zajęło dużo czasu.
W wyniku tej decyzji Daimler Truck i Linde Engineering dążą do ustanowienia sLH2 jako globalnego standardu tankowania samochodów ciężarowych napędzanych wodorem. Uważają oni, że technologia ta nie powinna być klasyfikowana komercyjnie, ale powinna być otwarta i, co najważniejsze, dostępna dla wszystkich zainteresowanych stron za pośrednictwem standardu ISO.
Pierwsza publiczna stacja benzynowa sLH2 została zainaugurowana w Wert am Rhein w Niemczech. W początkowej fazie będzie on dostępny dla wybranych klientów logistycznych od połowy 2024 r. na potrzeby testów ciągników siodłowych Mercedes-Benz GenH2 Truck z naczepami towarowymi.
“Bezemisyjny transport wymaga trzech czynników: odpowiednich pojazdów elektrycznych i wodorowych, odpowiedniej sieci infrastruktury i parytetu kosztów dla pojazdów ZEV w porównaniu z ciężarówkami z silnikiem Diesla. Jeśli chodzi o infrastrukturę wodorową, osiągnęliśmy dziś ważny kamień milowy: dzięki sLH2 tankowanie wodoru jest dziś tak wygodne, jak tankowanie oleju napędowego. Zatankowanie naszej ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 na dystansie ponad 1000 kilometrów zajmuje około 10-15 minut” – powiedział Andreas Horbach, członek zarządu Daimler Truck AG odpowiedzialny za technologię samochodów ciężarowych.
Dziś możemy stwierdzić, że dwie wiodące firmy przemysłowe dokonały ważnego przełomu infrastrukturalnego na drodze do dekarbonizacji transportu wodorem. W ciągu ostatnich kilku lat inżynierowie obu firm wspólnie opracowali sLH2, nowy proces przetwarzania przechłodzonego ciekłego wodoru.
“Przechłodzony ciekły wodór znacznie zwiększa wydajność systemów tankowania wodoru. Te i inne zalety sprawiają, że sLH2 jest praktyczną alternatywą dla oleju napędowego i nie emituje CO2 w sektorze pojazdów ciężkich. Technologia, którą opracowaliśmy wspólnie z Daimler Truck, pomoże utorować drogę do rozwoju niezawodnej sieci tankowania, która jest niezbędna do utrzymania pojazdów w ruchu i funkcjonowania łańcuchów dostaw” – powiedział Jürgen Nowicki, wiceprezes wykonawczy Linde plc i dyrektor generalny Linde Engineering.
W przypadku 40-tonowej ciężarówki, która tankuje 80 kg ciekłego wodoru na dystansie 1000 km lub dłuższym, tankowanie trwa około dziesięciu do piętnastu minut. Nowa technologia sLH2 zmniejsza również wymaganą inwestycję w stację tankowania wodoru od dwóch do trzech razy, a koszty operacyjne od pięciu do sześciu razy. Obecnie ciekły wodór może być niezawodnie dostarczany w całej Europie.
W porównaniu z konwencjonalną technologią tankowania ciekłego wodoru (LH2), nowy proces wykorzystuje nową i innowacyjną pompę do zwiększania ciśnienia ciekłego wodoru. Dzięki tej metodzie wodór staje się przechłodzonym ciekłym wodorem (sLH2). Wodór w tym stanie przyczynia się do bardzo niezawodnego procesu tankowania, minimalizując straty energii podczas tankowania.
Wydajność tankowania została zwiększona do nowego poziomu. Pilotażowa stacja tankowania ma wydajność 400 kg ciekłego wodoru na godzinę. W porównaniu z konwencjonalnymi koncepcjami, tankowanie ciekłego lub gazowego wodoru jest znacznie łatwiejsze i bardziej wydajne.
Aby ustanowić wspólny standard tankowania ciężarówek napędzanych wodorem, technologia ta jest już otwarta i dostępna dla wszystkich zainteresowanych stron za pośrednictwem normy ISO.
Ciekły wodór zapewnia zasięg 1000 km lub więcej. Ciężarówka Mercedes-Benz GenH2, podobnie jak konwencjonalne ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym, została zaprojektowana z myślą o elastycznym i wymagającym transporcie długodystansowym. We wrześniu 2023 r. prototyp Mercedes-Benz GenH2 Truck, zatwierdzony do użytku na drogach publicznych, ukończył Daimler Truck #HydrogenRecordRun, pokonując 1047 km na jednym tankowaniu 80 kg ciekłego wodoru. Firma zamierza wprowadzić produkcyjną wersję ciężarówki na ogniwa paliwowe w drugiej połowie dekady.
Oczekuje się, że od połowy 2024 r. pięć firm weźmie udział we wstępnych testach ciężarówki Mercedes-Benz GenH2, aby zdobyć pierwsze doświadczenie w transporcie na duże odległości bez emisji CO2. Ciągniki siodłowe będą wykorzystywane do różnych transportów długodystansowych na niektórych trasach w Niemczech i będą tankowane na otwartych publicznych stacjach paliw sLH2 w Wert am Rhein oraz na stacjach paliw w rejonie Duisburga
Daimler Truck i jego firmy partnerskie tworzą w ten sposób projekt sygnalizacyjny, aby zademonstrować, że zdekarbonizowany transport ciężarówkami napędzanymi wodorem jest możliwy już dziś Jednak aby transformacja zakończyła się sukcesem, konieczne będzie zapewnienie rozwoju międzynarodowej infrastruktury tankowania i wystarczających dostaw zielonego ciekłego wodoru w nadchodzących latach.