W Rosji kontroler ruchu lotniczego zasnął za sterami i stracił Ił-76
W Rosji kontroler ruchu lotniczego zasnął za sterami i stracił Ił-76. Udało mu się złamać 17 zasad podczas snu, donosi Baza.
Samolot transportowy IŁ-76 miał lecieć do obwodu twerskiego po południu 16 lutego. Lecąc nad regionem Wołgogradu, załoga próbowała skontaktować się z dyspozytorem Mamonowem, ale ten odpowiedział dopiero za drugim razem. Piloci poinformowali go, na którym szczeblu lecą i spokojnie kontynuowali lot.
“Mamonov nie odpowiedział od razu, ponieważ był bardzo zajęty – drzemał, opierając się na ramieniu. Dyspozytor właśnie rozpoczął swoją zmianę, pracował przez 25 minut i postanowił odpocząć. W swoich snach powiązał plan lotu innego podobnego samolotu lecącego z Achtubińska do Lipiecka z IŁ-76. I nadal obserwował sny. Zgodnie z błędnym planem, IŁ-76 miał skręcić w lewo po 15 minutach, ale poleciał w przeciwnym kierunku. Było ostrzeżenie o zboczeniu z trasy, ale dyspozytor zaspał” – czytamy w raporcie.
Samolot nie wylądował w Lipetsku w zaplanowanym czasie – zauważyli to inni kontrolerzy. Próbowali dowiedzieć się od Mamonowa, dlaczego samolot nie wylądował, ale ten powiedział tylko: “Nie wiem, zapytam go”.
Kiedy kontroler w końcu się obudził, próbował skontaktować się z załogą, ale zwracał się do niewłaściwej strony.
“Dzwoniłem do wszystkich stacji radiowych, ale nikt nie odpowiadał. Spanikowany Mamonov powiedział kierownikowi lotu, że IŁ-76 nie odpowiada i leci do niewłaściwego miejsca docelowego. Kiedy udało im się dodzwonić do właściwej załogi, okazało się, że lecą zgodnie z planem, a Mamonow wszystko pomieszał. Wewnętrzne dochodzenie w sprawie tego incydentu wykazało, że Mamonov naruszył 17 wymogów dokumentów zarządzających. Głównym naruszeniem było oczywiście spanie w miejscu pracy” – pisze Baza.