Yamaha prezentuje pierwszą na świecie łódź motorową z silnikiem zaburtowym na wodzie
Yamaha zaprezentowała niedawno na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Miami pierwszą na świecie łódź zaburtową z silnikiem spalinowym zasilanym wodorem. To nie jest zwykła łódź z nowym silnikiem. Jest to obiekt testowy, który został pierwotnie zaprojektowany w celu integracji nowych technologii bezemisyjnych. Testy terenowe łodzi i silnika rozpoczną się latem, aby zidentyfikować mocne i słabe strony projektu.
Japoński deweloper stworzył prototyp motorówki z silnikiem zaburtowym na wodzie we współpracy z Roush i Regulator Marine. Jako specjalista w dziedzinie systemów zasilania, silników i transportu, od motoryzacji po lotnictwo i kosmonautykę, Roush opracował jednostkę magazynową, natężenia przepływu, tankowanie i przepisy bezpieczeństwa dotyczące obsługi sprężonego wodoru. W rzeczywistości Roush zaproponował projekt cylindrów wodorowych i układu zasilania silnika paliwem.
Deweloper i producent łodzi motorowych, Regulator Marine, musiał wziąć pod uwagę “cylindrową” cechę wodorowych silników spalinowych i zaprojektować łódź z myślą o optymalnym rozmieszczeniu cylindrów. Butle ze sprężonym wodorem umieszczono na środku łodzi, usuwając szereg części – skrzynie na sprzęt wędkarski itp. W przyszłości prawdopodobne jest, że łodzie motorowe napędzane wodorem będą musiały być zaprojektowane tak, aby pomieścić bardziej wydajne rozmieszczenie cylindrów, co może prowadzić do interesujących opcji projektowych.
Na wystawie Yamaha nie ujawniła osiągów silnika na wodzie. Wiadomo, że prezentowana modyfikacja bazuje na standardowym silniku benzynowym Offshore V8 o mocy 425 i 450 KM – starszym w linii silników zaburtowych firmy do łodzi. Ciekawie będzie dowiedzieć się o testach prototypu. Partnerzy są przekonani, że takie silniki to przyszłość. Najważniejsze, by ich eksploatacja była bezpieczna.