Stany Zjednoczone opracowały myśliwiec stealth 6. generacji z dwoma trybami lotu
Amerykańskie wojsko nie ujawnia nawet ogólnej charakterystyki taktycznej i technicznej nowego myśliwca szóstej generacji. Wiadomo jednak, że nowe samoloty bojowe muszą być wielozadaniowe, zdolne do prowadzenia walki powietrznej i uderzania w cele naziemne, a także latania na duże odległości ze znacznym zapasem broni na pokładzie.
Next Generation Air Dominance Programme (NGAD) to projekt Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych mający na celu stworzenie rodziny systemów powietrznych, w tym myśliwców, dronów i innych platform.
Firma Pratt & Whitney ogłosiła zakończenie krytycznej fazy oceny Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP) we współpracy z Siłami Powietrznymi Stanów Zjednoczonych w ramach rozwiązania projektowego silnika NGAD.
“W całym procesie rozwoju napędzamy cyfrową transformację w NGAP i zmieniamy doświadczenia użytkowników, aby szybko i skutecznie dostarczać te zaawansowane silniki adaptacyjne” – powiedziała Jill Albertelli, prezes działu silników wojskowych Pratt & Whitney.
Następnym krokiem będzie przeprowadzenie testów naziemnych prototypów, aby upewnić się, że działają one zgodnie z przeznaczeniem, zanim zostaną włączone do prototypu samolotu.
“Ta technologia ma kluczowe znaczenie dla utrzymania przewagi powietrznej – dlatego Pratt & Whitney poczynił znaczne inwestycje w badania, rozwój i zaawansowaną produkcję. Dalsze finansowanie przez rząd rozwoju silników szóstej generacji musi pozostać priorytetem, aby wspierać kluczowe etapy rozwoju platformy” – dodał Albertelli.
Według przedstawicieli RTX Pratt & Whitney, silnik będzie miał charakterystykę, która zapewni myśliwcowi NGAD niezbędne zdolności do zapewnienia przewagi powietrznej na przyszłym polu bitwy.
“Technologie NGAP zapewnią zwiększoną przeżywalność, oszczędność paliwa oraz niezawodne zarządzanie energią i temperaturą. Jest to konieczne, aby zapewnić wymagany zasięg, możliwości uzbrojenia i czujników oraz przeżywalność, których przyszłe platformy dominacji powietrznej będą potrzebować, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom operacyjnym” – powiedział RTX.
Program zmierza w kierunku zdolności operacyjnych. Lockheed Martin i Boeing są zaangażowane w rozwój nowego myśliwca, podczas gdy Textron i General Atomics pracują nad niektórymi technologiami dla samolotu.
Program Next Generation Air Dominance (NGAD) ma na celu stworzenie przyszłego amerykańskiego myśliwca stealth szóstej generacji. Chociaż niewiele wiadomo na temat dokładnych możliwości samolotu, Siły Powietrzne chcą platformy, która może działać zarówno w trybie załogowym, jak i bezzałogowym. Wraz z postępem technologicznym bezzałogowe systemy powietrzne stają się coraz bardziej powszechne. Siły Powietrzne nie szukają bezzałogowego samolotu, ale czegoś, co będzie współpracować z dronami.
Te zaawansowane funkcje są jednak drogie. Według Ministerstwa Obrony koszt każdego samolotu NGAD wyniesie 300 milionów dolarów. Ale, jak twierdzi Pentagon, przegrana wojna jest droższa.