Południowokoreańscy naukowcy opracowali technologię, która rozpoznaje ludzkie emocje w czasie rzeczywistym.

Ludzkie emocje, nastroje i uczucia są coraz częściej postrzegane jako kluczowy parametr poprawy interakcji człowieka z różnymi maszynami i systemami. Jednak do tej pory ich złożona i niejednoznaczna natura utrudniała dokładne przekazywanie i wykorzystywanie informacji emocjonalnych. Mówimy o nowym badaniu, które sprawia, że rozpoznawanie ludzkich emocji staje się realne.

Technologia, która może rozpoznawać ludzkie emocje w czasie rzeczywistym, została opracowana przez profesora Jiyuno Kima i jego zespół badawczy na Wydziale Materiałoznawstwa i Inżynierii UNIST (Ulsan National Institute of Science and Technology, jeden z czterech publicznych uniwersytetów w Korei Południowej, który prowadzi badania w dziedzinie nauki i technologii).

Według ekspertów, ta innowacyjna technologia ma potencjał, by zrewolucjonizować różne branże.

Poprzednie próby rozpoznawania emocji

Zrozumienie i dokładne wyodrębnienie informacji emocjonalnych od dawna jest przedmiotem zainteresowania naukowców, ale istnieje problem polegający na tym, że nawet człowiek nie zawsze jest w stanie rozpoznać emocje własne lub innych osób. Psychologowie i naukowcy dużo mówią o inteligencji emocjonalnej i uczą, jak ją rozwijać.

Emocje generowane przez sztuczną inteligencję

Istnieje już kilka produktów technologicznych służących do rozpoznawania emocji. Na przykład jeden z wiodących twórców systemów analizy emocji, bostońska firma Affectiva, założona przez byłych pracowników MIT, stworzyła jedną z największych na świecie baz danych emocji, składającą się z ponad 10 milionów wyrazów twarzy z 87 krajów. W oparciu o te dane firma stworzyła wiele aplikacji, które mogą na przykład wykrywać rozproszonych i ryzykownych kierowców na drogach lub oceniać emocjonalną reakcję konsumentów na reklamy.

Amazon, Microsoft i IBM opracowały własne systemy rozpoznawania emocji, a w 2016 roku Apple kupiło Emotient, startup, który opracowuje oprogramowanie do rozpoznawania emocji na zdjęciach.

W Chinach istnieje system rozpoznawania emocji o nazwie Taigusys z produktem, który może przechwytywać i identyfikować mimikę twarzy pracowników firmy. Do klientów Taigusys należą Huawei, China Mobile, China Unicom i PetroChina.

Trudności związane z procesem

Dekodowanie i kodowanie informacji emocjonalnych jest dużym wyzwaniem ze względu na abstrakcyjną naturę, złożoność emocji i ich spersonalizowany charakter.

Według Kate Crawford, profesora badań w USC Annenberg i starszego badacza w Microsoft Research, naukowcy w dziedzinie emocji nie osiągnęli konsensusu co do tego, czym są emocje, w jaki sposób są one kształtowane i wyrażane w nas, jakie mogą być ich funkcje fizjologiczne lub neurobiologiczne oraz w jaki sposób przejawiają się pod wpływem różnych bodźców. Chociaż istnieje automatyczny odczyt emocji. Ekspert mówi o problemach związanych z niezawodnością i dokładnością takich rozwiązań:

Trwająca debata wśród naukowców potwierdza główną słabość tej technologii: uniwersalne wykrywanie jest niewłaściwym podejściem. Emocje są złożone, ewoluują i zmieniają się w zależności od naszej kultury i historii – wszystkich różnych kontekstów, które istnieją poza sztuczną inteligencją.
Kate Crawford

Przełom w rozpoznawaniu emocji

Aby rozwiązać ten problem, zespół badawczy opracował multimodalny system rozpoznawania ludzkich emocji, który łączy dane werbalne i niewerbalne, aby skutecznie wykorzystać pełne informacje emocjonalne.

Podstawą tego rozwoju jest zintegrowany ze skórą system interfejsu twarzy (PSiFI), który jest samodzielny, lekki i przezroczysty. Jest on wyposażony w pierwszy dwukierunkowy trójelektryczny czujnik naprężenia i wibracji, który pozwala na jednoczesne odbieranie i integrację danych werbalnych i niewerbalnych. System jest w pełni zintegrowany z obwodem przetwarzania danych do bezprzewodowej transmisji danych, umożliwiając rozpoznawanie emocji w czasie rzeczywistym.

Efekt tryboelektryczny to zjawisko elektryzowania się ciał podczas tarcia. Efekt ten wynika z nawiązywania i zrywania kontaktu między ciałami poprzez tarcie. Po nawiązaniu kontaktu, przynajmniej w niektórych obszarach powierzchni, następuje proces adhezji – powierzchnie ciał sklejają się ze sobą.

Źródło: nature.com

Wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego, technologia ta demonstruje dokładne rozpoznawanie ludzkich emocji w czasie rzeczywistym, nawet jeśli ludzie noszą maski. System został z powodzeniem wykorzystany w programie cyfrowego concierge w środowisku wirtualnej rzeczywistości (VR).

Dzięki temu systemowi rozpoznawanie emocji w czasie rzeczywistym można wdrożyć natychmiast i bez skomplikowanego sprzętu pomiarowego. Otwiera to możliwości dla wszelkiego rodzaju urządzeń do rozpoznawania emocji w przyszłości.

Source speka
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej