Koniec pewnej ery, listy w Niemczech nie będą już dostarczane pocztą lotniczą
63-letnia era poczty lotniczej w Niemczech dobiegła końca po tym, jak operator pocztowy Deutsche Post zamknął swoje trzy ostatnie krajowe trasy lotnicze. Od kwietnia wszystkie listy w całym kraju są dostarczane wyłącznie ciężarówkami.
Powodem tej decyzji jest m.in. ochrona środowiska i spadek popytu na szybką dostawę listów. Według Deutsche Post przejście na transport lądowy zmniejszy emisję o 80% w porównaniu do samolotów, a wraz z pojawieniem się poczty elektronicznej i komunikatorów internetowych nie ma już potrzeby dostarczania zwykłych listów do adresata następnego dnia.
Deutsche Post po raz pierwszy zaczęła dostarczać pocztę drogą lotniczą w Niemczech w 1961 roku. Samoloty realizowały dostawy w nocy, dzięki czemu listy docierały do adresata następnego dnia.
Prawie wszystkie loty były obsługiwane przez Lufthansę. Jedynym wyjątkiem były listy do Berlina, które były przewożone samolotami amerykańskich linii lotniczych PanAm, ponieważ dostęp do miasta dla niemieckich linii lotniczych został zakazany po II wojnie światowej.
W 2005 r. główne lotnisko węzłowe Lufthansy we Frankfurcie przestało obsługiwać pocztę z powodu zakazu lotów nocnych, a w 2008 r. Lufthansa przestała dostarczać pocztę lotniczą w Niemczech.
Rozwój Internetu znacząco zmienił zapotrzebowanie na szybkie dostarczanie listów na terenie całego kraju. W 1996 r. Deutsche Post dostarczała 430 ton poczty do 26 niemieckich miast każdej nocy samolotami 26 linii lotniczych.
Do końca ery poczty lotniczej w Niemczech w marcu 2024 r. pozostały tylko trzy trasy – Stuttgart-Berlin, Hanower-Monachium i Hanower-Stuttgart. Linie te były obsługiwane przez sześć samolotów przewożących 53 tony poczty na noc, co odpowiadało 1,5 miliona listów.