Zmęczenie informacyjne: ponad 50% Ukraińców ograniczyło konsumpcję wiadomości
Rakuten Viber zbadał nawyki Ukraińców w zakresie czytania wiadomości i dowiedział się, którym źródłom ufają. Ponad 45 tysięcy użytkowników wzięło udział w ankiecie na oficjalnym kanale Rakuten Viber Ukraine.
Wyniki ankiety wykazały, że 53% Ukraińców czytało znacznie mniej wiadomości w ciągu ostatniego roku: 6% z nich całkowicie przestało czytać. Ponadto 10% respondentów nigdy nie śledziło wiadomości. Jednocześnie jedna trzecia respondentów (31%) czyta tyle samo co wcześniej, a kolejne 6% czyta jeszcze częściej.
Odpowiedzi na pytanie “Czy w ciągu ostatniego roku zacząłeś mniej czytać wiadomości (z powodu nieufności, przeciążenia, zmęczenia itp.)?” były następujące:
- Tym samym zaczął czytać znacznie mniej – 47%;
- Czytam tak często jak wcześniej – 31%;
- Zarówno wcześniej, jak i teraz w ogóle nie śledzę wiadomości – 10%;
- Nie, zacząłem częściej czytać coś przeciwnego – 6%;
- Tak, 6% przestało w ogóle czytać wiadomości.
Zespół Rakuten Viber zapytał również Ukraińców, którym źródłom wiadomości ufają. Podobna ankieta została przeprowadzona wśród użytkowników w ubiegłym roku, co pozwala porównać wyniki z lat 2023 i 2024: trendy pozostały niezmienione.
Tak jak poprzednio, największym zaufaniem cieszą się oficjalne media i oficjalne kanały agencji/urzędników rządowych, które wybrało 57% respondentów (63% w 2022 r.). Zaufanie do kanałów niezależnych blogerów i ekspertów wzrosło: 11% w 2024 r. w porównaniu do 5% w 2023 r. 9% respondentów polega na wiadomościach od rodziny i znajomych (w 2023 r. – 10%), 2% – na nieformalnych grupach i kanałach, ponieważ są one najbardziej szybkie i bezstronne (w 2023 r. – 2%). Co piąty Ukrainiec (21%) nie ufa żadnemu ze źródeł (w 2023 r. taką opcję wybrało 20%).
Odpowiedzi na pytanie “Czy czujesz się przytłoczony tym przepływem informacji i jak wybierasz źródła, którym ufasz?” były następujące:
Ufam tylko oficjalnym mediom i oficjalnym kanałom organów państwowych / urzędników – 57%;
- Nie ufam żadnemu z tych źródeł – 21%;
- Ufam tylko kanałom niezależnych blogerów i/lub ekspertów – 11%;
- Ufam tylko wiadomościom od rodziny/przyjaciół – 9%;
- Ufam tylko nieoficjalnym grupom i kanałom, ponieważ są one najbardziej wydajne i bezstronne – 2%.
Uwaga: metodologia badania – anonimowa ankieta internetowa, n>45,000. Kluczowa grupa wiekowa to 34-45 lat, przy czym ponad 50% respondentów ma mniej niż 45 lat.