Mocne i słabe strony Mirage 2000-5: czego oczekiwać od francuskich myśliwców?

Mirage 2000-5 należy do czwartej generacji myśliwców, ale jest to przypadek, w którym uzbrojenie samolotu decyduje o wszystkim, opowiadamy o możliwościach, charakterystyce i cechach francuskiego myśliwca

Pomimo faktu, że rozmowy o możliwości wzmocnienia ukraińskich sił powietrznych francuskimi myśliwcami Mirage 2000 trwają już od dłuższego czasu – ponad rok temu – dopiero teraz wszystko zostało ostatecznie potwierdzone i opatrzone dokładnym harmonogramem.

Wczoraj, 6 czerwca, prezydent Francji Emmanuel Macron oficjalnie ogłosił przekazanie Ukrainie myśliwców Mirage 2000-5 do końca 2024 roku. Odpowiedni program szkoleniowy dla pilotów i techników potrwa sześć miesięcy i rozpocznie się w najbliższej przyszłości. Należy również dodać, że oprócz myśliwców, Francja wyszkoli i uzbroi liczącą 4500 żołnierzy ukraińską brygadę.

Mirage 2000-5

A teraz możemy oficjalnie powiedzieć, że ukraińskie siły powietrzne będą latać nie tylko F-16, ale także Mirage 2000-5. Co więcej, dostawa myśliwców będzie oczywiście odbywać się równolegle. Na przykład Belgia będzie dostarczać F-16 partiami do 2028 roku.

W tym kontekście konieczne jest zrozumienie, które zadania Mirage 2000-5 może wykonywać skutecznie, a które nie. Jeśli założymy, że Francja przekaże swoje własne samoloty, a warto przypomnieć, że Paryż ogłosił przekazanie Ukrainie całej wycofanej broni, mówimy o 27 jednomiejscowych Mirage 2000-5 i 7 dwumiejscowych Mirage 2000B, które są obsługiwane przez dwie eskadry 1/2 Cigognes i 3/11 Corse francuskich sił powietrznych.

Samoloty te są gruntowną modernizacją Mirage 2000 firmy Dassault, który odbył swój pierwszy lot w 1978 roku, rok po MiG-29. Ogólnie rzecz biorąc, mówimy o lekkim jednosilnikowym myśliwcu, który w wersji Mirage 2000-5 był w stanie uderzać w cele naziemne za pomocą broni kierowanej, czyli stał się pełnoprawnym przedstawicielem myśliwców czwartej generacji.

Mirage 2000-5

Wersja Mirage 2000-5 została opracowana na początku lat 90-tych w celu modernizacji systemów pokładowych samolotu. Dostawy maszyn seryjnych rozpoczęły się w 1997 roku.

Obiektywnie najważniejszą rzeczą jest to, że myśliwiec otrzymał nowy radar RDY firmy Thales o zasięgu 130 km do wykrywania typowego celu, możliwość jednoczesnego śledzenia ośmiu celów i ostrzału czterech z nich. Radar charakteryzuje się wysoką jakością wykrywania celów względem ziemi.

Samolot został wyposażony w nową rakietę powietrze-powietrze MICA firmy MBDA o deklarowanym zasięgu do 80 km. Przypominamy, że są one produkowane w dwóch wersjach: z głowicami naprowadzającymi na podczerwień i radarowymi.

Pociski MICA dla Mirage 2000-5

Pocisk przeciwokrętowy Exocet jest zintegrowany do ataków na statki, pocisk manewrujący SCALP do ataków naziemnych dalekiego zasięgu, a pocisk przeciwradarowy AS37 Armat o zasięgu do 120 km.

Możliwe jest użycie wysoce precyzyjnych półaktywnych bomb kierowanych laserowo z podświetleniem przy użyciu kontenera TV/CT CLDP firmy Thales. Oczywiście konwencjonalne bomby, niekierowane rakiety i dwa 30-milimetrowe działka automatyczne o pojemności 125 nabojów na lufę. W sumie mówimy o 6300 kg broni na 9 jednostkach zawieszenia.


Samolot otrzymał również zintegrowany system walki elektronicznej ICMS Mk 2 oraz system ostrzegania o zagrożeniach Samir DDM. Kabina została zdigitalizowana poprzez instalację wielofunkcyjnych wyświetlaczy.

Mirage 2000-5 ma rozpiętość skrzydeł 9,13 m i masę własną 7 257 kg (normalna masa startowa 9 525 kg). Silnik SNECMA M53-P20 o ciągu 98,06 kN na dopalaczu zapewnia ciąg 0,93. Prędkość maksymalna 2340 km/h, pułap praktyczny 16 764 m, zasięg praktyczny 1770 km.

Tak więc, jeśli spojrzeć na Mirage 2000-5, pod względem możliwości i zadań, które może wykonać, jest to broń, która rozwiązuje wszystko. W szczególności samolot ten nie posiada AIM-120 AMRAAM, który w wersji C-8 może niszczyć cele o zasięgu do 160 km. Chociaż nie ma pewności, że ten konkretny pocisk będzie pochodził z F-16, który nadal wymaga aktualizacji, aby był w pełni operacyjny, zasięg 80 km pocisku powietrze-powietrze MICA jest porównywalny z AIM-120 tylko bardzo wczesnych wersji.


Oznacza to, że jest mało prawdopodobne, aby Mirage 2000-5 był skuteczny w odpieraniu wrogich samolotów taktycznych. Jednocześnie samolot ten ma nie mniej ważne misje, w których będzie najbardziej skuteczny.

Po pierwsze, jest to uderzenie broni dalekiego zasięgu – pocisków manewrujących Storm Shadow / SCALP, a także Exocet, który w nowych wersjach ma zdolność uderzania w cele naziemne, chociaż jest całkiem możliwe, że poprzednie wersje tego pocisku przeciwokrętowego są całkiem odpowiednie do uderzania w przybrzeżne obiekty o kontraście radiowym. Ponadto samolot może atakować radary wroga za pomocą AS37 Armat.

Po drugie, są to zadania “pierwszej linii”. Oznacza to uderzenie bombami dalekiego zasięgu, takimi jak AASM Hammer. Jednocześnie nie wydaje się, aby istniały jakiekolwiek ograniczenia dotyczące możliwości integracji JDAM-ER i SDB.

Po trzecie, wykonuje zadania obrony powietrznej na tyłach. Ponieważ Mirage 2000-5 doskonale radzi sobie z zadaniem przechwytywania pocisków manewrujących i Shahed. W tym samym czasie używali nie tylko nowych MICA, ale także już starych pocisków powietrze-powietrze Matra R550 Magic.


Innymi słowy, w paradygmacie uogólnionych czterech rodzajów misji, Mirage 2000-5 jest w stanie wykonać trzy z nich. Te francuskie myśliwce to coś więcej niż tylko znaczące zwiększenie możliwości Sił Powietrznych i Sił Zbrojnych w ogóle.

Source obrona-ua
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej