Irański odrzutowiec Shahed-238: pojawiły się nowe zdjęcia i szczegóły projektu
W Iranie opublikowano nowe i znacznie lepsze zdjęcia odrzutowego drona kamikadze Shahed-238, często określanego po prostu jako “odrzutowy Shahed”, postrzegając go jako nową wersję Shahed-136.
Przypominamy, że pierwsza prezentacja tych dronów odbyła się specjalnie dla Najwyższego Przywódcy Iranu Chamenei na Ashura University of Aerospace Sciences and Technology w listopadzie. Jednak jakość obrazu nie pozwoliła nam lepiej przyjrzeć się UAV.
Ale nowe zdjęcia zostały zrobione pod innym kątem i są lepszej jakości. Biorąc je pod uwagę, ten dron jest nadal przechowywany na tym samym uniwersytecie i aktywnie zbiera kurz. Sam pawilon to nic innego jak ekspozycja różnych irańskich bezzałogowych statków powietrznych.
Jednocześnie wszystko, co łączy Shahed-238 z Shahed-136, to tylko rozwiązanie aerodynamiczne. Dron odrzutowy jest jednak mniejszy, co widać na zdjęciu pod innym kątem.
Tak więc użycie silnika odrzutowego z pewnością zwiększyłoby prędkość drona, ale wydaje się, że zmniejszyło ładowność umieszczoną w nosie drona. Przy okazji otrzymało inne rozwiązanie i wybrano bardziej złożony kształt z “aplikacją” dla zintegrowanego układu w celu zwiększenia siły podnoszenia.
Jednocześnie pozostaje niejasne, który silnik został użyty w Shahed-238.
Warto zauważyć, że w niektórych specjalistycznych publikacjach pojawiła się już opinia, że Shahed-238 jest wyposażony w nową wersję irańskiego silnika Toloue-10, znanego również jako Mini-Turbojet 896. Jest on używany na Shahed-191, ale waga tego drona wynosi 500 kg.
Oznacza to, że silniki te są przeznaczone do dość dużych samolotów o znacznej masie, podczas gdy nawet większy Shahed-136 waży około 200 kg. Oznacza to, że jest całkiem możliwe, że mniejszy silnik turboodrzutowy został użyty w mniejszym dronie w Iranie, na co bezpośrednio wskazują wymiary i umiejscowienie kanału powietrznego silnika w Shahed-238.
Nie trzeba daleko szukać, aby znaleźć małe silniki odrzutowe W125 i W110 o mocy odpowiednio 127 i 103 kgf, ważące 22 kg, o średnicy 27,2 cm i długości 62,5 cm, w ofercie Beijing MicroPilot, która oferuje również silniki MD550 używane w Shahed-136.
To właśnie silniki tego typu mogą być uważane za bardziej prawdopodobne do wykorzystania w Shahed-238, biorąc pod uwagę jego rozmiar.
Shahed-238 z silnikiem odrzutowym będzie w każdym razie kosztował więcej niż Shahed-136, co zniweluje jego główną zaletę jako stosunkowo taniej broni dalekiego zasięgu. Oczywiście trudno będzie go zestrzelić ogniem przeciwlotniczego karabinu maszynowego, ze względu na większą prędkość Shahed-238, który może osiągnąć 400-600 km/h w trybie przelotowym. Jednak dzięki silnikowi odrzutowemu głowice naprowadzające na podczerwień przenośnego systemu obrony powietrznej znacznie ułatwią jego przechwycenie.