Irański odrzutowiec Shahed-238: pojawiły się nowe zdjęcia i szczegóły projektu

W Iranie opublikowano nowe i znacznie lepsze zdjęcia odrzutowego drona kamikadze Shahed-238, często określanego po prostu jako “odrzutowy Shahed”, postrzegając go jako nową wersję Shahed-136.

Przypominamy, że pierwsza prezentacja tych dronów odbyła się specjalnie dla Najwyższego Przywódcy Iranu Chamenei na Ashura University of Aerospace Sciences and Technology w listopadzie. Jednak jakość obrazu nie pozwoliła nam lepiej przyjrzeć się UAV.

Ale nowe zdjęcia zostały zrobione pod innym kątem i są lepszej jakości. Biorąc je pod uwagę, ten dron jest nadal przechowywany na tym samym uniwersytecie i aktywnie zbiera kurz. Sam pawilon to nic innego jak ekspozycja różnych irańskich bezzałogowych statków powietrznych.

Jednocześnie wszystko, co łączy Shahed-238 z Shahed-136, to tylko rozwiązanie aerodynamiczne. Dron odrzutowy jest jednak mniejszy, co widać na zdjęciu pod innym kątem.

Tak więc użycie silnika odrzutowego z pewnością zwiększyłoby prędkość drona, ale wydaje się, że zmniejszyło ładowność umieszczoną w nosie drona. Przy okazji otrzymało inne rozwiązanie i wybrano bardziej złożony kształt z “aplikacją” dla zintegrowanego układu w celu zwiększenia siły podnoszenia.

Jednocześnie pozostaje niejasne, który silnik został użyty w Shahed-238.

Warto zauważyć, że w niektórych specjalistycznych publikacjach pojawiła się już opinia, że Shahed-238 jest wyposażony w nową wersję irańskiego silnika Toloue-10, znanego również jako Mini-Turbojet 896. Jest on używany na Shahed-191, ale waga tego drona wynosi 500 kg.

Oznacza to, że silniki te są przeznaczone do dość dużych samolotów o znacznej masie, podczas gdy nawet większy Shahed-136 waży około 200 kg. Oznacza to, że jest całkiem możliwe, że mniejszy silnik turboodrzutowy został użyty w mniejszym dronie w Iranie, na co bezpośrednio wskazują wymiary i umiejscowienie kanału powietrznego silnika w Shahed-238.

Nie trzeba daleko szukać, aby znaleźć małe silniki odrzutowe W125 i W110 o mocy odpowiednio 127 i 103 kgf, ważące 22 kg, o średnicy 27,2 cm i długości 62,5 cm, w ofercie Beijing MicroPilot, która oferuje również silniki MD550 używane w Shahed-136.

To właśnie silniki tego typu mogą być uważane za bardziej prawdopodobne do wykorzystania w Shahed-238, biorąc pod uwagę jego rozmiar.

Shahed-238 z silnikiem odrzutowym będzie w każdym razie kosztował więcej niż Shahed-136, co zniweluje jego główną zaletę jako stosunkowo taniej broni dalekiego zasięgu. Oczywiście trudno będzie go zestrzelić ogniem przeciwlotniczego karabinu maszynowego, ze względu na większą prędkość Shahed-238, który może osiągnąć 400-600 km/h w trybie przelotowym. Jednak dzięki silnikowi odrzutowemu głowice naprowadzające na podczerwień przenośnego systemu obrony powietrznej znacznie ułatwią jego przechwycenie.

Source defense express
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej