Pierwszy na świecie dron morski do walki elektronicznej MARLIN został zademonstrowany w Turcji

19 stycznia 2024 r. w tureckiej stoczni Sefine odbyła się ceremonia oddania do użytku czterech nowych okrętów tureckiej marynarki wojennej, w tym fregaty TCG Istanbul (F-515), tankowca TCG DERYA i statku logistycznego TCG Ütğm. Arif Ekmekçi i bezzałogowy statek nawodny MARLIN.

Znaczenie tego wydarzenia dla tureckiej marynarki wojennej podkreśla fakt, że w ceremonii wzięli udział wojskowi i polityczni przywódcy Turcji – prezydent Recep Tayyip Erdogan i członkowie gabinetu ministrów, kierownictwo sił zbrojnych i przedsiębiorstw obronnych kraju, pisze Naval News portal.

W tym raporcie szczególną uwagę należy zwrócić na tureckiego drona nawodnego MARLIN, ponieważ stwierdzono, że ten zdalnie pilotowany statek może być nawet wykorzystywany do prowadzenia wojny elektronicznej przeciwko okrętom wroga, a taka funkcjonalność została nawet przećwiczona podczas ćwiczeń NATO we wrześniu 2022 roku.

Do tej pory w otwartych źródłach nie było doniesień o innych dronach morskich, które mogą być wyposażone w środki walki elektronicznej. W związku z tym turecki MARLIN można uznać za pierwszy w tej klasie.

Według autorów portalu Naval News, dron morski MARLIN został opracowany we współpracy pomiędzy Aselsan i stocznią Sefine. Cechy tej bezzałogowej łodzi są ujawniane tylko w niektórych szczegółach: prędkość przelotowa – do 12 węzłów, prędkość maksymalna – 36 węzłów, zdolność do żeglugi – na falach do 4-5 punktów, rozmiar kadłuba – do 15 metrów (według otwartych źródeł długość kadłuba naszych morskich dronów wynosi 5 metrów).

Użycie kierowanych pocisków rakietowych z tureckiego drona morskiego MARLIN, zdjęcie ilustracyjne, źródło – TAIS Shipyards.

Stwierdzono również, że turecki dron morski MARLIN ma modułowe opcje wyposażenia, co oznacza, że może być wyposażony nie tylko w sprzęt do walki elektronicznej, ale także na przykład w pociski kierowane krótkiego zasięgu lub lekkie torpedy. Jednocześnie nie ujawniono najważniejszych parametrów drona morskiego MARLIN, takich jak zasięg i system sterowania bezzałogowym statkiem oraz sposób wykorzystania wyposażenia pokładowego tego drona.

Przykład tureckiego MARLINA może nam “zasugerować”, że być może linia naszych dronów morskich powinna zostać rozszerzona o wersje wielozadaniowe, które mogą wykonywać funkcje uderzeniowe lub przenosić odpowiedni sprzęt. Nawet jeśli wymaga to nieznacznego zwiększenia rozmiaru obudowy.

Co więcej, nasze drony morskie już teraz przechodzą pewne rozszerzenie funkcjonalności. Tutaj, na przykład, możemy przywołać dane z otwartego źródła, że drony morskie SBU Sea Baby otrzymały miotacze ognia RPV-16 do samoobrony przed rasistami na morzu.

Dron morski Sea Baby z RPV-16, zdjęcie z otwartych źródeł
Source defense express
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej