Rewolucja w świecie samochodów ciężarowych: Volvo Trucks wprowadza niezwykle mocny silnik wysokoprężny

Pomimo dobrych wyników w rozwoju elektrycznych ciężarówek, szwedzki producent samochodów pozostaje zagorzałym zwolennikiem technologii silników spalinowych: gama jednostek napędowych do ciągnika długodystansowego FH16 została rozszerzona o super mocny silnik wysokoprężny D17.

Nowy produkt został ogłoszony podczas prezentacji w macierzystym kampusie Volvo w Göteborgu, gdzie dziennikarzom pokazano całkowicie nowy ciągnik FH 16 ze wspomnianym silnikiem wysokoprężnym D17 pod kabiną na torze testowym.

D17 to największy i najmocniejszy silnik wysokoprężny, jaki kiedykolwiek zamontowano w samochodzie ciężarowym Volvo. Jest on dostępny w trzech wariantach mocy wyjściowej – 600, 700 i 780 KM.

W porównaniu z wersją D16 z silnikiem wysokoprężnym, którą zastępuje, nowoczesna technologia silnika zapewnia kierowcom maksymalne osiągi i, co ważne, lepszą oszczędność paliwa w porównaniu z poprzednikiem.

Volvo postrzega silnik D17 jako czystą, niskoemisyjną i oszczędną opcję dla flot diesla działających obecnie w Europie. Twórcy zapewniają, że nowy silnik jest w pełni zgodny z misją zerowej emisji.

Nowy silnik wysokoprężny Volvo D17 jest lżejszy od swojego poprzednika, bardziej oszczędny i charakteryzuje się niższym poziomem emisji spalin.

 

Ten układ napędowy musiał zostać opracowany w odpowiedzi na nowe przepisy dotyczące zwiększonej długości i masy ciężarówek klasy 8, które weszły w życie w całej Szwecji 1 grudnia 2023 r. Dozwolone są tam teraz naczepy kombinowane o całkowitej długości 34,5 metra i dopuszczalnej masie całkowitej do 100 ton (93 tony).

Szwedzki rząd zgodził się z naukowcami, którzy wykazali, że korzystanie z dłuższych i cięższych pociągów drogowych zmniejszy zużycie energii nawet o 30% w przypadku pojedynczych pojazdów i o 4-6% ogółem. Liczby te dotyczą pojazdów BEV, wodorowych ogniw paliwowych, biopaliw i silników wysokoprężnych.

Sześć ciągników siodłowych ciągnących sześć pojedynczych naczep, każda o łącznej długości 16,5 metra, można zastąpić trzema ciągnikami FH16 780, z których każdy ciągnie dwie naczepy o łącznej długości 34 metrów, co przekłada się na zmniejszenie emisji CO2 o 27%.

Takie zestawy ciągnik-naczepa są jednak dozwolone tylko na około 5 900 kilometrach najlepszych i najnowocześniejszych dróg ze 100 000 kilometrów szwedzkiej sieci drogowej. Jednak wszystko zmierza w kierunku większej liczby takich witryn w najbliższej przyszłości.

Trzeba przyznać, że tak długa ciężarówka naprawdę wygląda jak pociąg. Zdjęcie: Volvo Trucks

Nowy silnik pomoże pojazdowi pracować z takim obciążeniem. Według Larsa Martessona, dyrektora ds. środowiska i innowacji w Volvo Group, silnik jest wyposażony w pojedynczą wydajną turbosprężarkę, która zwiększa szybkość reakcji silnika. Aby jeszcze bardziej zoptymalizować proces spalania w silniku D17, konstruktorzy oparli się na bardzo udanej i opatentowanej konstrukcji tłoka falistego Volvo.

Rezultatem jest czystszy silnik, który w rzeczywistości zapewnia większą moc i mniejszą emisję spalin niż silnik D16, który zastępuje. Silnik D17 jest certyfikowany do użytku z biodieslem we wszystkich zakresach mocy. Nowy układ wtryskowy zapewnia optymalną oszczędność paliwa, a zwiększone maksymalne ciśnienie w cylindrach gwarantuje wysoką moc wyjściową.

Siła hamowania silnika D17 została zwiększona w całym zakresie prędkości, powiedział Martensson. Zapewnia to szybką zmianę przełożeń i powoduje mniejsze zużycie klocków hamulcowych i hamulców tarczowych, jednocześnie zwiększając efektywność zjazdu.

Nowe przepisy dotyczące długości połączonych naczep w Szwecji pozwalają jednej ciężarówce przewozić tyle ładunku, co trzy konwencjonalne ciągniki. Zdjęcie: Volvo Trucks

Ta ciężarówka jest wyposażona w kamery cofania StoneRidge MirrorEye. System obejmuje wyświetlacze widoku do tyłu zamontowane na przednich słupkach. Ekrany te można skonfigurować tak, aby pokazywały różne kąty i punkty widzenia za ciężarówką.

 

Source auto.24tv
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej