Samsung żąda zniszczenia gadżetów z nieoryginalnymi częściami zamiennymi podczas naprawy
Samsung będzie wymagał od warsztatów naprawczych niszczenia gadżetów, które używają nieoryginalnych części zamiennych. Informuje o tym 404 Media, która otrzymała kontrakt obowiązkowo podpisywany przez zewnętrzne serwisy w zamian za dostawę oryginalnych podzespołów od Samsunga.
Umowa zawiera kilka sprzecznych postanowień:
- Przekazywanie danych klientów: Warsztaty naprawcze są zobowiązane do udostępniania firmie Samsung dużej ilości danych klientów, w tym imienia i nazwiska, informacji kontaktowych, powodów reklamacji i szczegółów dotyczących charakteru awarii.
- Niszczenie urządzeń z nieoryginalnymi częściami: Jeśli technik stwierdzi, że urządzenie zostało naprawione przy użyciu nieoryginalnych komponentów, musi natychmiast powiadomić firmę Samsung o kliencie i zdemontować urządzenie, skutecznie je niszcząc.
Umowa stanowi:
“Firma niezwłocznie zdemontuje wszystkie produkty, które zostały stworzone lub zmontowane z Części Serwisowych, składają się z nich lub zawierają jakiekolwiek Części Serwisowe, które nie zostały zakupione od firmy Samsung (inne niż Części Serwisowe opisane powyżej) i niezwłocznie powiadomi firmę Samsung na piśmie o szczegółach i okolicznościach jakiegokolwiek nieautoryzowanego użycia lub przywłaszczenia jakiejkolwiek Części Serwisowej w jakimkolwiek celu innym niż przewidziany w niniejszej Umowie. Firma Samsung może rozwiązać niniejszą Umowę w przypadku naruszenia tych warunków.”
Umowa ta spotkała się z krytyką, ponieważ Apple było wcześniej oskarżane o uniemożliwianie zewnętrznym centrom serwisowym naprawy urządzeń przy użyciu nieoficjalnych części. Jak się okazało, Samsung idzie pod tym względem jeszcze dalej.
Niedawno iFixit, laboratorium specjalizujące się w naprawie urządzeń, zakończyło współpracę z Samsungiem ze względu na nieracjonalnie wysokie koszty części zamiennych i ciągłe praktyki firmy, które są niezgodne z prawem do naprawy. Obecnie nie wiadomo, czy ma to związek z opisaną powyżej umową.