SpaceX zebrało prawie 3 tys. zamówień na nowy latający samochód za 300 tys. dolarów każde (foto)
Alef Aeronautics, startup wspierany przez SpaceX, poinformował, że otrzymał 2850 zamówień w przedsprzedaży na swój futurystyczny elektryczny samolot pionowego startu i lądowania (eVTOL) Alef Model A.
Alef Aeronautics ma siedzibę w San Mateo w Kalifornii, donosi CNBC. Aby złożyć zamówienie przedpremierowe, należy wpłacić depozyt w wysokości 150 USD. Klienci mogą wypłacić swój depozyt w dowolnym momencie.
Alef planuje pobierać od klientów 300 000 dolarów za Model A, gdy stanie się on dostępny komercyjnie – przy tych 2850, łączna wartość dotychczasowych zamówień wynosi ponad 850 milionów dolarów.
Do tej pory mamy ponad 2850 zamówień w przedsprzedaży, w tym depozyty, co czyni go najlepiej sprzedającym się samolotem w historii, więcej niż Boeing, Airbus, Joby Aviation i większość eVTOL [elektrycznych samolotów pionowego startu i lądowania] razem wziętych.
– Jim Duchovny, dyrektor generalny Alef.
Alef pracuje również nad czteromiejscowym sedanem Model Z, który ma zostać wydany do 2035 roku w cenie 35 000 USD. Alef jest wspierany przez inwestorów takich jak Tesla, która była wczesnym inwestorem, oraz SpaceX Elona Muska.
Samochód wykorzystuje cztery małe silniki w każdym z kół do jazdy po drodze i powinien prowadzić się jak konwencjonalny samochód elektryczny. Posiada osiem śmigieł z przodu i z tyłu, które mogą obracać się niezależnie z różnymi prędkościami, umożliwiając lot w dowolnym kierunku.
W powietrzu Alef Model A powinien osiągnąć prędkość przelotową 176 km/h, podczas gdy na drodze jest ona ograniczona do 40-55 km/h.
Po starcie Alef Model A może obrócić się na bok, z kabiną obracającą się tak, że kierowca może nadal siedzieć przodem do kierunku jazdy, a samochód praktycznie staje się dwupłatowcem, z długimi częściami bocznymi służącymi jako górne i dolne skrzydła.
Alef Model A waży 385 kg i kwalifikuje się jako pojazd ultralekki, co oznacza, że podlega tej samej klasyfikacji prawnej, co małe pojazdy elektryczne, takie jak wózki golfowe. Dukhovny twierdzi, że powinno to ułatwić samochodowi uzyskanie kluczowych zezwoleń regulacyjnych, aby uzyskać zielone światło na rozpoczęcie lotów w 2025 roku:
Jeśli wszystko pójdzie dobrze, planujemy i jeśli mamy wystarczające fundusze, jeśli prawo przynajmniej nie będzie gorsze, będzie istnieć w obecnej formie, planujemy rozpocząć produkcję pierwszego samochodu do końca 2025 roku.
W ubiegłym roku Federalna Administracja Lotnictwa USA wydała Alefowi specjalny certyfikat zdatności do lotu, który pozwala na wykorzystanie samolotu do ograniczonych celów, w tym wystaw, badań i rozwoju latającego samochodu. Alef musi jeszcze uzyskać dalsze zezwolenia, aby utorować drogę do lotów konsumenckich.