Top 5 inteligentnych miast w Europie

Smart City Index to coroczny ranking najmądrzejszych miast prowadzony przez IMD World Competitiveness Centre. O tym, w jakim stopniu megamiasta są “inteligentne”, decydują ich mieszkańcy. W każdej ankiecie bierze udział 15 000 obywateli, którym zadaje się 39 pytań dotyczących wskaźników ekonomicznych i technologicznych. Ważne czynniki obejmują infrastrukturę opartą na technologii, wygodny transport publiczny, szybki internet, środowisko przyjazne dla biznesu, nowe miejsca pracy i wykorzystanie czystej energii.

Zurych (Szwajcaria)

Zdjęcie autorstwa Henrique Ferreira na Unsplash

Zurych jest domem dla około 2 milionów ludzi, którzy uważają go za idealne miejsce do życia. Rozwój miasta opiera się na cyfrowym bliźniaku, nowej technologii, która pozwala na stworzenie wirtualnego duplikatu fizycznych obiektów i procesów. Umożliwia to maksymalne usprawnienie lokalizacji infrastruktury. Po metropolii kursuje około 600 trolejbusów, autobusów i tramwajów, które są kontrolowane przez Inteligentny System Transportowy. Takie scentralizowane podejście pomaga uniknąć zakłóceń w rozkładzie jazdy. Szkodliwe emisje z transportu publicznego są minimalizowane dzięki elektryfikacji.

Oslo (Norwegia)

Zdjęcie autorstwa Christoffer Engström na Unsplash

Norweska stolica stale zajmuje czołowe miejsca na listach inteligentnych miast. Oslo jest znane z aktywnej walki ze zmianami klimatu i planuje stać się miastem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla do końca 2030 roku. Emisję gazów cieplarnianych ograniczają czujniki ruchu, które automatycznie dostosowują oświetlenie w zależności od liczby pieszych, rowerzystów i pojazdów. Podczas budowy w Oslo instalowane są chipy do sterowania ogrzewaniem i chłodzeniem pomieszczeń. Aby zachęcić mieszkańców do przesiadki na samochody elektryczne, oferowany jest bezpłatny parking i darmowy dostęp do punktów ładowania.

Kopenhaga (Dania)

Zdjęcie autorstwa Aurora Ferreira na Unsplash

Główne miasto Danii jest liderem wśród megamiast, które z powodzeniem zmniejszają swój negatywny wpływ na środowisko. System pneumatycznych zsypów na śmieci pomaga utrzymać ulice w czystości, umożliwiając przemieszczanie odpadów przez rury i uwalniając ulice od śmieciarek. Połowa mieszkańców miasta to rowerzyści. Aby zachęcić mieszkańców do przesiadania się na przyjazne dla środowiska dwukołowce, Kopenhaga zadbała o poprawę infrastruktury transportowej. Sygnalizacja świetlna została dostosowana tak, aby skrócić czas oczekiwania dla rowerzystów. Ścieżki rowerowe są wyposażone w kierunkowskazy, które ostrzegają o fazach sygnalizacji świetlnej, dzięki czemu ludzie mogą przyspieszyć lub zwolnić na czas.

Londyn (Wielka Brytania)

Stolica Wielkiej Brytanii osiągnęła niesamowite wyniki w niemal każdym aspekcie. Londyńczycy korzystają z inteligentnych sygnalizacji świetlnych, systemów monitorowania ruchu i systemów płatności za transport publiczny. Oświetlenie uliczne automatycznie dostosowuje jasność w zależności od potrzeb. Czujniki są zainstalowane wszędzie, aby zbierać dane na temat poziomu hałasu, jakości powietrza i wody. Każdego roku w mieście rośnie liczba energooszczędnych budynków, które zmniejszają emisję CO2. To inteligentne miasto zdołało zwiększyć swój kapitał ludzki, przyciągając programistów i młode firmy bardziej niż jakiekolwiek inne.

Amsterdam (Holandia)

Przywódcy tego holenderskiego miasta są entuzjastycznie nastawieni do wdrażania inteligentnych koncepcji. W Amsterdamie wykorzystują technologię generowania energii elektrycznej z dwutlenku węgla. Oczekuje się, że do 2025 r. będzie to pierwsze zeroemisyjne miasto w Europie. W końcu rząd planuje całkowicie zakazać samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

W wielu europejskich miastach przyszłość już nadeszła. Ukraina nie jest jeszcze krajem wiodącym we wdrażaniu koncepcji inteligentnego miasta. Większość ukraińskich hromad jest dopiero na początku swojej drogi do cyfryzacji.

You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej