Ukraińskie linie lotnicze zwiększyły liczbę lotów do Europy w maju 2024 r.
W maju 2024 r., pomimo trwających działań wojennych i zamknięcia przestrzeni powietrznej Ukrainy, trzy ukraińskie linie lotnicze aktywnie działały za granicą.
Obecnie podróże lotnicze na Ukrainie nie są możliwe, w wyniku czego cały przemysł lotnictwa cywilnego został całkowicie zatrzymany. Jednak niektóre linie lotnicze zorientowały się i przeniosły prawie całą swoją flotę za granicę, wraz z większością swojego personelu lotniczego, gdzie obsługują loty czarterowe.
SkyUp
Obecnie największa ukraińska linia lotnicza SkyUp wykorzystuje siedem Boeingów 737 do lotów międzynarodowych. W szczególności:
- Dwa Boeingi 737-700 o rejestracjach UR-SQD i UR-SQE bazują w Kiszyniowie i obsługują loty dla Flyone (UR-SQD) i HiSky (UR-SQG).
- Trzy Boeingi 737-800 (UR-SQB, UR-SQF i UR-SQO) operują z różnych lokalizacji – UR-SQB i UR-SQF bazują w Dhace w Bangladeszu, a UR-SQO w Egipcie dla FlyEgypt.
- Pozostałe dwa Boeingi 737-800 (UR-SQC i UR-SQG) operują pod kodem SkyUp MT, maltańskiej spółki zależnej firmy, latając między europejskimi miastami i kurortami.
“Róża Wiatrów”
Po zaprzestaniu lotów przez UIA, Rosa Vetrov Airlines otrzymała kilka samolotów:
- Embraer E190 z rejestracją UR-EMA, który obecnie stacjonuje w Czarnogórze i obsługuje loty dla Air Montenegro.
- Boeing 737-800, rejestracja UR-PSF, oraz Boeing 737-900ER, rejestracja UR-PSI, bazują w Kiszyniowie i operują dla Flyone.
Skyline Express
Po zmianie nazwy na Azur Air Ukraine, firma wykorzystuje Boeingi 757-300 z rejestracjami UR-SLB i UR-SLE do lotów czarterowych z Polski i krajów bałtyckich. Boeing 737-900ER o rejestracji UR-SLW został dodany do floty, która jest również wykorzystywana do transportu europejskich turystów na wakacje.
Środki te pomagają utrzymać miejsca pracy i świadczyć usługi, podczas gdy rynek krajowy się zmniejszył. Niestety, lotnictwo cywilne na Ukrainie podupada z każdym dniem wojny i nie wiadomo, czy kiedykolwiek się odrodzi.