Ze Lwowa przez Europę: Ukraina włączona do globalnego projektu kolejowego
Unia Europejska ogłosiła znaczący rozwój połączeń kolejowych na całym kontynencie, które połączą region śródziemnomorski od południowej Hiszpanii po Ukrainę.
Według hiszpańskiej gazety Levante, pod koniec 2023 r. Hiszpania, która sprawuje prezydencję w Radzie UE, osiągnęła ważne wstępne porozumienie z Parlamentem Europejskim w sprawie przeglądu rozporządzenia w sprawie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Umowa ta określa finansowanie podstawowej sieci transportowej, w tym historycznie ważnego korytarza śródziemnomorskiego, który teraz dotrze do granicy z Ukrainą.
Historia korytarza śródziemnomorskiego wkroczyła w nowy rozdział dzięki posłankom Inmaculadzie Rodriguez-Piñero i Isabel Garcii Muñoz, które wprowadziły ważne poprawki do nowego rozporządzenia TEN-T. Z ich inicjatywy położono nadmorską linię kolejową na Ukrainę, a konkretnie do Lwowa, co sprawi, że korytarz śródziemnomorski stanie się jedyną trasą przecinającą Europę z zachodu na wschód. Pociągi pasażerskie będą poruszać się z prędkością 160 km/h i będą w stanie przekroczyć granicę w zaledwie 25 minut.
“Ten projekt jest dla nas dość obiecujący. Po pierwsze, wymaga on przyjęcia specjalnych przepisów, które stworzyłyby wspólną państwową przestrzeń kolejową między Ukrainą a UE. Pozwoliłoby to naszym przewoźnikom na korzystanie z europejskiej infrastruktury kolejowej, a europejskim przewoźnikom na korzystanie z naszej” – mówi Oleksiy Kushch, analityk finansowy w think tanku United Ukraine.
Nowe rozporządzenie określa jasne terminy ukończenia TEN-T, stwierdzając, że sieć bazowa powinna być gotowa do 2030 r., rozszerzona sieć bazowa do 2040 r., a sieć globalna do 2050 r.
Nacisk na interoperacyjność kolei, elektryfikację i wprowadzenie systemu bezpieczeństwa Ertms jest miłym dodatkiem dla środowiska. Nowe rozporządzenie przewiduje również utworzenie Europejskiego Obszaru Morskiego i wprowadzenie zachęt ekologicznych w celu promowania rozwoju przyjaznych dla środowiska technologii transportowych.
Zatwierdzony w 2011 roku projekt kolejowy obejmuje obecnie co najmniej 10 krajów, a włączenie Ukrainy sprawia, że jest to jedyna trasa biegnąca przez całą Europę Wschodnią i Zachodnią. Nowe miejsca docelowe wywołały jednak pewne zaskoczenie, ponieważ niektóre popularne lokalizacje, takie jak Malaga i Marbella, zostały wykluczone z trasy.
Alexey Kushch dodaje również: “Musimy stworzyć tak zwane węzły transportowe, aby nasza kolej mogła przejść na europejski standard szerokości torów. Idealnie byłoby, gdyby taki węzeł powstał w obwodzie lwowskim. W związku z tym węzeł ten powinien stać się swego rodzaju łącznikiem między naszą koleją a koleją europejską”.
Trasa rozpocznie się na południowym wybrzeżu Hiszpanii, przechodząc przez Almerię, Granadę i Antequerę, a zakończy się we Lwowie. Według hiszpańskiego ministra transportu Oscara Puente, porozumienie w sprawie nowego korytarza kolejowego jest kluczowym kamieniem milowym w rozwoju Unii Europejskiej. Podkreślił, że nie tylko wzmocni to jedność UE, ale także pobudzi wzrost gospodarczy.
Nowy korytarz, który połączy inicjatywy Hiszpanii i UE, jest krokiem w kierunku poprawy integracji transportu w Europie i ułatwi efektywną mobilność i handel między krajami UE. Pomimo pewnych wyzwań, projekt ma potencjał, aby stać się udaną inicjatywą.
Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami, Ukrzaliznytsia ogłosiła uruchomienie nowej trasy do austriackich i węgierskich stolic – Wiednia i Budapesztu. Jego rozpoczęcie zaplanowano na 10 grudnia, informuje firma transportowa.
“Już od 10 grudnia zacznie kursować nowy bezpośredni pociąg nr 143/146 Wiedeń – Chop – Wiedeń, który będzie “wiązany” na stacji Chop w celu wygodnej przesiadki do grupy wagonów sypialnych z Kijowa (przez Lwów) dla pasażerów dokonujących przesiadek. Co więcej, połączenie z Wiedniem będzie teraz dogodne również dla pasażerów lotu nr 367/368 Łuck – Równe – Chop – Użhorod” – czytamy w oświadczeniu.