Ukraiński projekt made in Poland: czym jest pojazd opancerzony Oncilla (zdjęcie)
Ukraińscy obrońcy otrzymali od Polski kołowe pojazdy opancerzone Oncilla. Warto jednak zauważyć, że pojazd ten jest bardzo podobny do krajowego transportera opancerzonego Dozor-B. Nie jest to tylko zbieg okoliczności, ponieważ Oncilla jest w pełni ukraińską inwestycją.
Maszyna została opracowana przez Charkowskie Biuro Projektowania Budowy Maszyn. Obecnie sprzęt jest produkowany na legalnej licencji przez polską firmę.
Pojazd opancerzony Oncilla ma wiele zalet w porównaniu ze swoimi odpowiednikami: jest lekki, kompaktowy i pojemny.
Oncilla posiada poziom ochrony z zewnętrznym dodatkowym pancerzem pasywnym (NATO Stanag 4569). Załoga i żołnierze są niezawodnie chronieni przed bronią strzelecką kalibru 7,62 mm oraz minami i odłamkami pocisków. Pojazd opancerzony ma również podwójną podłogę odporną na miny.
Oncilla jest napędzana ekonomicznym silnikiem KM Deutz BF 4M 1013FC o mocy 190,5 KM lub silnikiem Iveco NEF 4 ENTC o mocy 209,5 KM z automatyczną skrzynią biegów. Maksymalne przyspieszenie pojazdu wynosi 120 km/h.
Pojazd opancerzony jest wyposażony w standardowy karabin maszynowy 12,7 mm. Strzelec może stać w luku lub siedzieć na podwieszanym brezentowym siedzeniu.