Ukraińscy żołnierze otrzymali krajowe buggy “Khizhik”: jakie są zalety pojazdu (zdjęcie)

Nowa partia małych pojazdów terenowych, buggy Khizhik, została dostarczona ukraińskim siłom zbrojnym. Doskonale sprawdziły się w strefie walk pod względem manewrowości, zdolności przełajowych i ewakuacji rannych.

Było to powiedział Ołeksandr Kowalenko, obserwator wojskowy grupy Informacyjny Opór.

Według niego, samochody te są projektem entuzjastów z Winnicy. Szybko stały się poszukiwane w jednostkach specjalizujących się w konkretnych misjach bojowych.

“Dzisiaj kolejna partia buggy Khizhik została przygotowana do dostawy do Sił Zbrojnych Ukrainy. Wynikało to z faktu, że lekkość i wysoka zdolność przełajowa buggy Khyzhachok pozwoliły na wykorzystanie go nie tylko jako transportu dla zespołu zwiadowczego i mobilnego punktu ogniowego, ale także jako pojazdu do dostarczania ładunków i ewakuacji rannych” – powiedział Kovalenko.

Cechy wózka Predator:

  • Waga – 700 kg;
  • Moc silnika wynosi 65 litrów na sekundę;
  • Prędkość wynosi 110 km/h;
Predator buggy

Ekspert uważa jednak, że główną zaletą samochodu jest jego zdolność do jazdy w terenie i modyfikacje. Umożliwia to na przykład zainstalowanie uniwersalnej wieżyczki, która może być wyposażona w 12,7 mm karabin maszynowy M-2 Browning lub automatyczny granatnik DShK, AGS-17/KBA-119 lub MK-19.

Dostępna jest również modyfikacja z powiększonym przedziałem ładunkowym. Pozwala to na stacjonarne rozmieszczenie moździerza 82 mm lub 60 mm. Jednocześnie modyfikacja nie wyklucza możliwości zachowania uniwersalnej wieżyczki.

Poza tym, jak zauważa ekspert, błąd jest stale ulepszany. Jego twórcy poprawili ergonomię buggy, zainstalowali amortyzatory gazowe i olejowe z Outlandera, wzmocnili przednią oś, poprawili jakość części, ich niezawodność itp.

Predator buggy

“Rozważamy teraz produkcję wersji z napędem na wszystkie koła, a w warsztacie jednego z zakładów produkcyjnych mogłem zobaczyć prototyp stworzony na bazie dawcy – VAZ-2121/2131. Rozważamy również możliwość stworzenia modyfikacji dla pomocy technicznej, aby jednostki naprawcze mogły udać się na miejsce naprawy nie w nieporęcznych i zauważalnych pojazdach, ale w małych, lekkich buggy, które mogą pomieścić cały sprzęt niezbędny do naprawy” – powiedział Oleksandr Kovalenko.

Podkreślił, że Predator sprawdził się doskonale w strefie walki pod względem manewrowości, zdolności przełajowych, wsparcia ogniowego, dostarczania ładunków i ewakuacji rannych, a obecnie zapotrzebowanie jednostek, zwłaszcza wsparcia ogniowego, na pojazdy przekracza możliwości produkcyjne.

Predator buggy

“Mam nadzieję, że temu projektowi zostanie poświęcone nieco więcej uwagi, ponieważ krajowa produkcja takich pojazdów jest nadal lepsza niż kupowanie chińskich produktów o raczej przeciętnych możliwościach w naszych trudnych realiach. Do tej pory produkcja buggy Predator osiągnęła poziom 1 pojazdu dziennie, a w ciągu roku od rozpoczęcia produkcji tych pojazdów około stu buggy Predator zostało już przekazanych Siłom Obronnym. Jednak liczba ta nie jest wystarczająca, aby zaspokoić wszystkie napływające prośby i potrzeby”, podsumował Kovalenko.

Source focus
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej