Rosja stworzyła gigantyczną linię obronną składającą się z 2 000 wagonów kolejowych na odcinku 30 km (foto)
Rosjanie zbudowali 30-kilometrową linię obrony z ponad dwóch tysięcy wagonów kolejowych.
Zostało to zgłoszone przez społeczność analityczną DeepState.
Ciągła struktura rozciąga się wzdłuż linii odgałęzionej od stacji kolejowej w Olenivce do Volnovakha i obejmuje około 2100 wagonów różnych typów.
Budowa tej potężnej linii obronnej rozpoczęła się podobno w lipcu 2023 roku. Został on najwyraźniej zbudowany przy użyciu taboru skradzionego z tymczasowo okupowanych terytoriów.
Taka struktura obronna, będąca w rzeczywistości solidnym murem, stanowi bardzo poważną przeszkodę na drodze nacierających wojsk.
Biorąc pod uwagę, że niektóre odcinki torów kolejowych są zbudowane z wysokim podtorzem (nasypem, który rozkłada obciążenie na ziemię), ta linia obrony jest pełnoprawnym wałem obronnym.
Można go pokonać tylko po przeprowadzeniu prac inżynieryjnych na dużą skalę: odłączeniu wagonów, usunięciu ich z torów lub przeniesieniu w inne miejsce. Jednak tym pracom inżynieryjnym będą towarzyszyć środki zaradcze ze strony rosyjskiej broni.
Oprócz problemów dla wojsk ukraińskich, ta linia obrony stwarza problemy dla wojsk rosyjskich: logistyka dla wysuniętych pozycji może być utrudniona przez barierę, a także utrudnia manewr.
“To bardzo specyficzna konstrukcja inżynieryjna, której skuteczność trudno ocenić. Idea jest jasna – przeszkoda dla natarcia Sił Obronnych. Można ją uznać za oddzielną linię obrony, ponieważ niezwykle trudno jest uszkodzić, przesunąć lub wysadzić 30-kilometrową masę metalu i niemożliwe jest przemieszczanie pojazdów przez taką przeszkodę bez przebicia korytarza” – pisze zespół DeepState.
To nie pierwszy raz, kiedy Rosjanie budują ogromne bariery inżynieryjne w ramach wojny rosyjsko-ukraińskiej na pełną skalę.
W kwietniu 2023 r. okazało się, że Rosjanie zbudowali ciągły rów przeciwczołgowy o długości 70 km na Zaporożu, rozciągający się od wsi Semenivka do wsi Marynivka.