Silnik rakiety Starship Raptor firmy SpaceX eksploduje podczas testów

Podczas gdy SpaceX przygotowywało się do czwartego lotu statku Starship w swoich zakładach w Boca Chica w Teksasie, silnik Starship Raptor najwyraźniej spłonął na stanowisku testowym silników rakietowych SpaceX w McGregor, również w Teksasie.

Lokalne media donoszą o potężnej eksplozji podczas testu i płomieniach ogarniających wieżę. Jak dotąd nie było żadnych doniesień o wypadku ze strony SpaceX. Kanał NASASpaceflight TV transmitował incydent na żywo.

Test rozpoczął się nieco po godzinie 16:12 czasu lokalnego i wydawał się przebiegać pomyślnie. Kiedy dym zniknął 14 sekund po zapłonie, silnik wyłączył się i test wydawał się zakończony. Jednak zaraz potem ogień zaczął emanować z dolnej części platformy, gdzie dysza silnika rakietowego emituje płomienie. Podczas testu zaobserwowano płomienie w tym obszarze, charakterystyczne dla Raptora. Nowe płomienie były pomarańczowe i unosiły się w górę, zanim eksplozja pochłonęła całą konstrukcję. Pomimo incydentu, Elon Musk powiedział, że czwarty lot Starship odbędzie się za 10 dni.

W przeciwieństwie do większości firm rakietowych, które produkują stałą liczbę silników dla konkretnych przyszłych rakiet, SpaceX jest firmą bogatą. Zanim silnik rakietowy zostanie zainstalowany w Falconie 9, Starship Super Heavy lub Starship, przechodzi testy kwalifikacyjne w zakładach SpaceX w McGregor. Silniki rakietowe można rozróżnić na podstawie ich wydechu. Podczas gdy wydech Merlina dla Falcona Heavy jest pomarańczowy, wydech Raptora jest czystszy i ma niebieski odcień. Silniki Raptor to zupełnie nowa konstrukcja stworzona specjalnie dla Starship, wykorzystująca metan jako paliwo.

SpaceX często modernizuje silniki Raptor, gdy czekają one na zainstalowanie na rakiecie nośnej Starship. Silniki Raptor 2 są obecnie w użyciu. Charakteryzują się one większą przyczepnością i mniej złożoną konstrukcją. Raptor został zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu zasobów Marsa, w tym ciekłego metanu, jako paliwa. Jest on znacznie mocniejszy niż silniki Falcon 9 i Merlin.

Source itc
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej