Apple znalazł się na szczycie rankingu najdroższych marek po rekordowym wzroście swoich akcji
Apple stało się najdroższą marką na świecie, podczas gdy Amazon, który zajmował pozycję lidera w zeszłym roku, spadł bezpośrednio na czwarte miejsce.
Wartość marki Apple wzrosła w ciągu roku o 74% do 516,6 mld USD, podczas gdy wartość marki Amazon wzrosła tylko o 3,2% do 308,9 mld USD. Tak wynika z corocznego badania Brand Finance Global 500.
Microsoft awansował na drugie miejsce w rankingu z czwartego, notując wzrost o prawie 78% (do 340,4 mld USD). Google pozostał na trzecim miejscu (+18,5%, do 333,4 mld USD).
Samsung i Walmart zajmują kolejne, odległe miejsca, zamieniając się miejscami w porównaniu do ubiegłego roku. Wartość pierwszej marki spadła o 0,3% do 99,4 mld USD, a drugiej o 15% do 96,8 mld USD.
TikTok (+28%, do 84,2 mld USD) awansował na siódme miejsce z dziesiątego, Facebook (należący do Meta) (+28%, do 75,7 mld USD) na ósme z czternastego, a Deutsche Telekom (+16,5%, do 73,3 mld USD) na dziewiąte z jedenastego. Dzięki nim chiński bank ICBC (+3,3%, do 71,8 mld USD) awansował na dziesiąte miejsce z siódmego rok wcześniej, a Verizon (+6,4%, do 71,75 mld USD) na jedenaste z ósmego.
Deutsche Telekom stał się najdroższą marką telekomunikacyjną, wyprzedzając Verizon. Zajmuje również pierwsze miejsce wśród wszystkich europejskich marek. Wartość marki Tesla spadła o 12% (do 58,3 mld USD), co spowodowało spadek na osiemnaste miejsce w rankingu z dziewiątego w 2023 roku.
Najszybszy wzrost wartości wykazała marka Nvidia, która awansowała na 30. pozycję ze 117. rok wcześniej (wzrost o 163% do 44,5 mld USD), napędzany zwiększonym zainteresowaniem rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji.
Według raportu, w pierwszej 500-tce znalazło się 201 amerykańskich marek, odpowiadających za ponad połowę całkowitej wartości. W pierwszej trzydziestce, poza markami z USA i Chin, znalazło się tylko sześć firm: Samsung, Deutsche Telekom, Mercedes-Benz, Toyota, Shell i Allianz.
25 najcenniejszych marek według Brand Finance Global 500 2024
1. 1.
2. Microsoft
3. Google.
4. 4.
5. Grupa Samsung
6. Walmart
7. TikTok
8. Facebook.
9. Deutsche Telekom
10. ICBC
11. Verizon
12. StateGrid Corp. of China
13. Instagram.
14. China Construction Bank
15. Starbucks
16. Chiński Bank Rolny
17. Mercedes-Benz
18. Tesla
19. Oracle
20. Home Depot
21. Toyota
22. Bank of China
23. Powłoka
24. Moutai
25. 25.
25 najsilniejszych marek na świecie według Brand Finance Global 500 2024
1. WeChat
2. YouTube.
3. Google.
4. Marina Bay Sands
5. Wuliangye
6. 6.
7. 7.
8. Netflix
9. Rolex
10. Ferrari
11. Kweichow Moutai
12. ICBC
13. Etisalat
14. Viettel
15. Swisscom
16. Toyota
17. Jio
18. Bank of China
19. Chanel
20. State Grid Corporation of China
21. 21. EY
22. China Construction Bank
23. Korporacja Ubezpieczeń na Życie
24. State Bank of India
25. Instagram.
Wcześniej informowano, że osiem z dziesięciu najdroższych nazw korporacyjnych na świecie należy do firm amerykańskich, a dwie kolejne do firm francuskich i chińskich.