Polska wprowadza nowe stawki opłat za płatne drogi i zastępuje 95 benzyną

Od pierwszego stycznia Polska wprowadziła nowe stawki opłat drogowych dla samochodów ciężarowych i zmieniła skład chemiczny benzyny E5 o liczbie oktanowej 95.

W przeddzień nowego roku nowe taryfy zostały ogłoszone w oficjalnym biuletynie elektronicznego systemu poboru opłat Krajowej Administracji Skarbowej. Powiadomienie zawiera taryfy dla wszystkich kategorii pojazdów i ich klas środowiskowych.

Harmonogram taryfowy pokazuje, że właściciele pojazdów Euro 5 o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton zapłacą najmniej. Będą musieli zapłacić 0,28 zł za kilometr na drodze krajowej AIS.

Natomiast właściciele pojazdów o tej samej masie, ale formacie ekologicznym Euro 2, będą musieli zapłacić prawie dwa razy więcej za każdy kilometr na AIS – 0,55 zł.

Nawiasem mówiąc, te same normy środowiskowe Euro 5 i Euro 2 mają zastosowanie do autobusów. Dotyczy to jednak wszystkich grup rozmiarowych, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.

Nieco niższe stawki opłat elektronicznych na drogach krajowych klasy GP IG lub ich odcinkach.

Tabele powyżej i poniżej przedstawiają nowe stawki opłat dla pojazdów ciężarowych na polskich drogach płatnych, obowiązujące od 1 stycznia. Infografika: Auto24

Ponadto od 1 stycznia 2024 r. benzyna E5 o liczbie oktanowej 95 została zastąpiona na polskich stacjach benzyną E10 z dodatkiem do 10% biokomponentów o tej samej liczbie oktanowej.

Polskie Ministerstwo Środowiska podkreśliło, że “zdecydowana większość” samochodów osobowych z silnikami o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do zasilania benzyną silnikową E10. Jednak według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego w 2020 roku w Polsce wynosił 14,3 roku, dlatego właścicielom zaleca się uwzględnienie wieku samochodu.

Polskie Ministerstwo Zasobów Naturalnych i Środowiska nie widzi zagrożenia związanego z wprowadzeniem formatu benzyny E10 pod względem wymagań logistycznych lub jakościowych. Zdjęcie: vikingmotors.ee

Według Krajowej Izby Biopaliw, Polska stała się 18. krajem UE, który wprowadził paliwo E10. Zauważyła, że paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Irlandii, na Litwie, Łotwie, w Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji i na Węgrzech. Ponadto paliwo E10 jest również dostępne w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

 

Source auto.24tv
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej