Tysiące lotów w Europie cierpi z powodu zakłóceń GPS spowodowanych ingerencją Rosji

Tysiące lotów linii lotniczych do krajów bałtyckich z Wielkiej Brytanii zostało dotkniętych ingerencją Rosji w nawigację satelitarną.

Poinformowała o tym agencja RBC-Ukraine, powołując się na The Telegraph.

Wśród lotów, które ucierpiały w ciągu ośmiu miesięcy do końca marca, znalazło się 2 309 lotów Ryanair, 1 368 lotów Wizz Air, 82 loty British Airways i cztery loty easyJet.

Cywilne loty pasażerskie zostały zakłócone przez nadawanie fałszywych sygnałów, które dezorientują komputery nawigacyjne samolotów.

Zagłuszacze GPS wysyłają fałszywe dane, które zakłócają najważniejszy sygnał nawigacji satelitarnej, na którym opierają się systemy samolotu. Powoduje to fałszywe ostrzeżenia w kokpicie, rozpraszając pilotów i potencjalnie narażając pasażerów na niebezpieczeństwo.

Fałszywe transmisje mogą zawierać fałszywe informacje o wysokości i lokalizacji, uruchamiając ostrzeżenia mające na celu zapobieganie kolizjom samolotów z górami lub schodzeniu poniżej bezpiecznej wysokości na obszarach pagórkowatych lub miejskich.

Przeszkody ze strony Rosji

Rosyjska eksklawa Kaliningrad, położona na wybrzeżu Morza Bałtyckiego, jest dobrze znana wśród załóg samolotów pasażerskich jako gorące miejsce zakłóceń.

W marcu samolot brytyjskich sił powietrznych przewożący sekretarza obrony Granta Shappsa został zaatakowany podczas lotu w pobliżu Kaliningradu. O ile wiadomo, jego sygnał GPS był zakłócany przez około 30 minut, gdy samolot wracał z Polski do Wielkiej Brytanii.

Downing Street potwierdziło, że samolot “miał zakłócenia GPS”, ale powiedziało, że “nie zagrażały one bezpieczeństwu samolotu”.

Liderzy lotnictwa od lat są zaniepokojeni zakłóceniami GPS, ponieważ potencjalne ryzyko wzrosło po inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 roku.

Luc Titgat, szef Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, powiedział w styczniu: “Zaobserwowaliśmy gwałtowny wzrost liczby ataków na te systemy, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa”.

Na początku tego roku pilot pracujący dla wiodącej komercyjnej linii lotniczej powiedział: “Każdemu lotowi, którym lecę przez północną Turcję i do Iraku – głównie wzdłuż rosyjskiej i irańskiej granicy – towarzyszą teraz zakłócenia GPS. Systemy lotnicze ostrzegają nas, gdy coś nie działa. Często otrzymujemy liczne powiadomienia w ciągu kilku godzin.

Piloci mogą przełączyć się na systemy zapasowe, w tym korzystać z naziemnych radiolatarni, na które zagłuszacze GPS nie mają wpływu, ponieważ działają one na innych częstotliwościach radiowych.

Glenn Bradley, rzecznik Urzędu Lotnictwa Cywilnego, powiedział, że latanie pozostaje jedną z najbezpieczniejszych form podróżowania, dodając: “Istnieje kilka protokołów bezpieczeństwa w celu ochrony systemów nawigacyjnych w samolotach komercyjnych. Zagłuszanie GPS nie wpływa bezpośrednio na nawigację samolotu”.

Dla przypomnienia, w kwietniu niemieckie Ministerstwo Obrony stwierdziło, że Rosja była zaangażowana w awarie GPS w krajach bałtyckich.

Wcześniej Estonia oskarżyła Rosję o to, że stoi za wzrostem zagłuszania sygnałów satelitarnych używanych przez linie lotnicze w Europie Wschodniej.

Source rbc
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej