Ukraińskie drony atakują nieoczekiwane cele niedostępne dla rosyjskiej obrony przeciwlotniczej

Lub kilka interesujących sposobów na skomplikowanie logistyki wojskowej wroga

Rasistowska opinia publiczna twierdzi, że w nocy 2 maja 2024 r. ukraińskie UAV kamikadze uderzyły w podstacje trakcyjne i transformatorowe na torach kolejowych w regionach Oryol i Kursk w Rosji. Według rasistów był to złożony i skoordynowany atak: około godziny 23:00 czasu lokalnego najpierw zaatakowano podstacje trakcyjne w pobliżu stacji kolejowych Ponyri i Sloboda w obwodzie kurskim, a 15 minut później zaatakowano podstacje trakcyjne i transformatorowe na trasie Zmievka-Glazunovka w obwodzie kurskim.

Rezultat tego ataku został przedstawiony przez Rosjan w stylu “zasłaniania się kobietami i dziećmi”: strajk spowodował przerwę w dostawie prądu, która opóźniła dwa pociągi jadące z Moskwy do L’gov i Belgorod.

Strajk na rosyjskiej infrastrukturze kolejowej w nocy 2 maja 2024 r., ilustracyjna infografika od społeczności Oko Hora

OSINTowcy ze społeczności Oka Hora podkreślają, że w tym odcinku nasze drony uderzyły w skalistą linię kolejową, która jest ważna dla wrogich wojsk na wyżej wymienionych obszarach. Warto podkreślić, że sam fakt wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych do uderzenia na linie kolejowe wroga jest pod pewnymi względami jeszcze bardziej interesujący i jeszcze bardziej nieoczekiwany niż ataki na rosyjskie rafinerie.

Faktem jest, że podstacja trakcyjna lub transformatorowa na kolei jest jeszcze bardziej kompaktowym obiektem niż, na przykład, podstawowa jednostka przetwarzania ropy naftowej w jakiejkolwiek rosyjskiej rafinerii. W związku z tym, aby uderzyć w ten element infrastruktury kolejowej, konieczne jest zapewnienie jeszcze większej dokładności uderzenia.

Podstacja trakcyjna na rosyjskiej kolei, zdjęcie ilustracyjne

Należy zauważyć, że stacje trakcyjne i transformatorowe są ważne dla ruchu kolejowego i dlaczego mogli wybrać te cele zamiast, na przykład, po prostu zbombardować metry bieżące torów. Faktem jest, że logika postsowieckich kolei opiera się na tym, że w przypadku uszkodzenia część torów można wymienić w ciągu kilku godzin i wznowić ruch.

Ale jeśli systemy zasilania i sygnalizacji, które do działania wymagają stacji trakcyjnych i transformatorowych, zostaną nagle wyłączone, oznacza to dłuższy paraliż, ruch, który zostanie osiągnięty przy znacznie mniejszym wysiłku (w tym przypadku ze strony ukraińskich sił obronnych).

Nawet jeśli nie wygląda tak imponująco, jak byśmy chcieli, jest naprawdę skuteczny. Na rosyjskich liniach kolejowych podstacje muszą być rozmieszczone w odległości maksymalnie 15-50 kilometrów od siebie, co oznacza, że raszyści nie będą w stanie fizycznie zablokować tak dużej ilości wrażliwej infrastruktury za pomocą swojej obrony przeciwlotniczej.

Podstacja trakcyjna na rosyjskiej kolei, zdjęcie ilustracyjne

Pojęcie “strategii tysiąca cięć” z pewnością brzmi fascynująco jako jedna z możliwych asymetrycznych strategii osiągnięcia zwycięstwa nad silniejszym wrogiem. Ale niuans polega na tym, że te przenośnie mówiąc “tysiąc cięć” muszą zostać wykonane, aby zobaczyć pożądany rezultat.

Source obrona-ua
You might also like
Comments
Loading...

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Czytaj więcej