Astronomowie pokazują asteroidę 2024 BJ podczas jej zbliżania się do Ziemi

Asteroida 2024 BJ, odkryta zaledwie 10 dni przed zbliżeniem do Ziemi, została zarejestrowana przez astronomów z projektu Virtual Telescope. Należy zauważyć, że w najbliższej odległości asteroida znajdowała się zaledwie 353 000 kilometrów od naszej planety – co odpowiada około 92% średniej odległości między Ziemią a Księżycem.

Uczestnicy projektu Virtual Telescope transmitowali i fotografowali zbliżającą się asteroidę. Obiekt ten jest jedną ze 156 asteroid odkrytych w styczniu 2024 roku. Jej nazwa, zawierająca “2024”, jest związana z czasem jej odkrycia.

Jak wyjaśnia Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), tymczasowe oznaczenia asteroid obejmują rok odkrycia i dwie litery wskazujące kolejność, w jakiej zostały odkryte. Tak więc asteroidy odkryte od 1 do 15 stycznia są oznaczane jako AA, AB, AC itd. Asteroidy znalezione w okresie od 16 do 31 stycznia są oznaczane jako BA, BB, BC i kolejne. Tak więc asteroida 2024 BJ otrzymała tę nazwę, ponieważ została odkryta po 16 stycznia.

Warto jednak zauważyć, że nazwa ta może zostać zmieniona, jeśli dalsze obserwacje wykażą, że asteroida została już wcześniej zauważona lub jest częścią innej asteroidy. W takim przypadku zostanie mu nadana inna nazwa. Astronom, który dostarczy wystarczających informacji do obliczenia orbity asteroidy, ma przywilej wyboru stałej nazwy dla asteroidy, ponieważ będzie jej odkrywcą.

2024 BJ nie jest największą asteroidą odkrytą w styczniu 2024 roku. Obecnie kwestia ta pozostaje otwarta – charakterystyka i rozmiar każdej asteroidy wymagają dalszych badań w celu określenia największej z nich. Jednak to asteroida 2024 BJ zbliżyła się do Ziemi najbardziej po jej odkryciu.

Najbliżej Ziemi kiedykolwiek znajdowała się asteroida 1-2011 CQ1. Asteroida ta, o średnicy około 2 metrów, minęła Ziemię w odległości zaledwie 3400 kilometrów 4 lutego 2011 roku. Odległość ta była wówczas rekordowa dla asteroid. Takie przypadki są bardzo rzadkie i jest mało prawdopodobne, aby asteroida tej wielkości stanowiła poważne zagrożenie dla Ziemi. Takie bliskie przeloty stanowią wyjątek, a nie regułę, ponieważ asteroidy zazwyczaj przelatują w znacznie większej odległości od naszej planety.

Source vsviti